Fitness

8 τρόποι για να γίνεις καλύτερος στο mountain bike!

Θέλεις να πάρεις τα βουνά σε δύο ρόδες, θέλεις να τρέξεις, να ανέβεις ανηφόρες, να κατέβεις μονοπάτια, να κάνεις mountan bike! Ξεκίνα με αυτές τις συμβουλές που δίνει ο Μηνάς Μαλάτος, απόφοιτος ΑΠΘ (Τμήμα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού). Τα υπόλοιπα εξαρτώνται από εσένα.

1 Συντήρησε σωστά το ποδήλατό σου

Είναι δύσκολο να συγκεντρωθείς στο μονοπάτι όταν ακούς έναν παράξενο θόρυβο από το ποδήλατό σου. Η βασική συντήρηση του ποδηλάτου διαρκεί μόνο λίγα λεπτά και μπορεί να σου προσφέρει μια ξεχωριστή εμπειρία στο βουνό. Αν δεν μπορείς να φτιάξεις το ποδήλατό σου, έλεγξέ το σε ένα κατάστημα προτού πάρεις τα βουνά.

Έλεγξε για οτιδήποτε είναι φθαρμένο, ραγισμένο, σπασμένο ή απλά δεν λειτουργεί σωστά. Να θυμάσαι ότι τα μικρά προβλήματα στην πόλη μπορούν να γίνουν μεγάλα προβλήματα στο βουνό.

2 Εστίασε στο σημείο που θέλεις να πας

Όταν βρίσκεσαι σε ένα μονοπάτι, κοίτα πού θέλεις να πας, ειδικά αν τα μονοπάτια έχουν πολλές ρίζες και πέτρες. Αν κοιτάς το βράχο ή το δέντρο που προσπαθείς να αποφύγεις, ίσως χτυπήσεις. Αντ 'αυτού, επικεντρώσου στο δρόμο που θέλεις να ακολουθήσεις. Αυτό ονομάζεται target fixation (κλείδωμα στόχου). Η οπτική ικανότητα «ανάγνωσης» του δρόμου και η «εκπαιδευμένη» όραση αποτελούν θεμέλιο λίθο για το σύνολο των οδηγικών του ικανοτήτων. Πάντα να κοιτάζεις μπροστά και να βρίσκεις τη γραμμή που θέλεις και θα οδηγείς πιο ομαλά.

3 Χαλάρωσε

Εάν οδηγείς ένα άκαμπτο ποδήλατο, η καλύτερη ανάρτηση είναι τα χέρια και τα πόδια σου. Σήκω από τη σέλα, χαλάρωσε και άφησε το ποδήλατο να απορροφήσει τα χτυπήματα και τον ανώμαλο δρόμο. Να θυμάσαι ότι τα χέρια σου πρέπει να έχουν πολύ καλή επαφή με το τιμόνι, το πρώτο δάχτυλο να είναι πάντα από κάτω για να μη γλιστρήσει ο καρπός και χάσεις τον έλεγχο.

Μόλις μάθεις να αφήνεις το mountain bike να κινείται κάτω από εσένα, θα μπορείς να ξεπερνάς τα περισσότερα εμπόδια. Βοηθά επίσης να έχει πιο χαλαρά τα χέρια σου στο τιμόνι.

4 Ξέρεις από cadence;

Το cadence ή οι στροφές περιστροφής των πεταλιών, ή RPM (revolutions per minute) περιστροφές ανά λεπτό 70-80, είναι ένα σημαντικό κομμάτι της ποδηλασίας. Το cadence είναι εν μέρει η «απόδοση» του κάθε αναβάτη στο ποδήλατο. Άλλοι επιτυγχάνουν υψηλότερες επιδόσεις με περισσότερες στροφές, άλλοι με χαμηλότερες στροφές.

Ένας καλός και ομαλός ρυθμός είναι με cadence από 60 έως 80 στροφές το λεπτό, δηλαδή μια φορά κάθε δευτερόλεπτο τα πετάλια να διαγράφουν μια πλήρη περιστροφή (=60 στροφές το λεπτό). Σκοπός είναι να χρησιμοποιήσεις τους μυς της αντοχής και όχι τους μυς για δύναμη, όπως οι σπρίντερς. Εάν πιέζεις δυνατά σε υψηλό cadence χρησιμοποιείς τους «γρήγορους» μυς, οι οποίοι σου δίνουν δύναμη, αλλά για λίγο. Στο βουνό πρέπει να διατηρείς την ενέργεια σου υψηλή.

Για την ομαλή ανάβαση, εκτός από το cadence πολύ σημαντική είναι και η στάση σου πάνω στο ποδήλατο, που επηρεάζει την ισορροπία, άρα και την πορεία σου κατά την ανάβαση. Για καλύτερο έλεγχο φέρε το σώμα σου προς τα μπροστά, κάτσε στη μύτη της σέλας μεταφέροντας το βάρος στα χέρια και με λυγισμένους αγκώνες τράβα το τιμόνι, ώστε να σε βοηθάει να ανεβαίνεις άνετα.

Σε απότομες ανηφόρες φρόντισε να σηκώνεσαι από τη σέλα, λυγίζοντας ελάχιστα τα γόνατα για καλύτερο έλεγχο. Εάν νιώσεις να γλιστράει ο πίσω τροχός μπορείς απλά να μεταφέρεις το βάρος σου όσο χρειάζεται προς τα πίσω.

Να θυμάσαι: κοιλιά-ραχιαιίοι (core) πρέπει να είναι αρκετά καλά γυμνασμένοι γιατί συντηρούν τη θέση οδήγησης και δέχονται αρκετά φορτία, ιδιαίτερα σε απαιτητικά μονοπάτια.

5 Πάτα φρένο

Μάλιστα πάτα και τα δύο φρένα. Σου επιτρέπουν να στρίψεις με ασφάλεια μετά από μια γρήγορη ευθεία και σου δίνουν τη δυνατότητα να κατέβεις απότομες κλίσεις, ακόμη και πάνω σε βράχους. Τα σύγχρονα mountain bike επιβραδύνουν με δισκόφρενα εδώ και μια 20ετία! Υπάρχουν δύο τύποι από δισκόφρενα: τα υδραυλικά και τα μηχανικά. Τα μηχανικά στις μέρες μας είναι υπό εξαφάνιση.

Τι πρέπει να γνωρίζεις για το φρενάρισμα:

  • Ο καλύτερος τρόπος για να σταματήσεις είναι το ταυτόχρονο φρενάρισμα με τα δύο φρένα.
  • Το φρενάρισμα πρέπει να γίνεται με δύο δάχτυλα, τα υπόλοιπα κρατάνε το τιμόνι.
  • Το μπροστινό φρένο φρενάρει περισσότερο αλλά πρόσεχε να μην μπλοκάρει ο τροχός γιατί θα πέσεις με τα μούτρα! Ο σωστός τρόπος φρεναρίσματος του μπροστινού συστήματος είναι να ρίχνεις παράλληλα με το φρενάρισμα το βάρος πίσω. Μη χρησιμοποιείς το μπροστινό φρενάρισμα όταν μπαίνεις σε στροφή με μεγάλη ταχύτητα, σε κοντές καταβάσεις και σε σαθρά εδάφη.
  • Εάν μπλοκάρει ο πίσω τροχός από το φρενάρισμα θα ντελαπάρει. Απόφυγέ το γιατί φθείρει τα ελαστικά.
  • Όταν κάνεις μια μεγάλη κατάβαση, μη φρενάρεις συνέχεια, πίεζε και άφηνε τις μανέτες. Έτσι, τα φρένα θα παραμείνουν κρύα και θα έχεις καλύτερο έλεγχο.
  • Να θυμάσαι πάντα ποια μανέτα σταματάει ποια ρόδα.

6 Συντήρησε σωστά το ποδήλατό σου

Είναι δύσκολο να συγκεντρωθείς στο μονοπάτι όταν ακούς έναν παράξενο θόρυβο που προέρχεται από το ποδήλατό σου. Η βασική συντήρηση του ποδηλάτου διαρκεί μόνο λίγα λεπτά και μπορεί να σου προσφέρει μια καλή εμπειρία στο βουνό. Αν δεν μπορείς να φτιάξεις το ποδήλατό σου, έλεγξέ το σε ένα κατάστημα προτού πάρεις τα βουνά.

Έλεγξε για οτιδήποτε είναι φθαρμένο, ραγισμένο, σπασμένο ή απλά δεν λειτουργεί σωστά. Να θυμάσαι ότι τα μικρά προβλήματα στην πόλη μπορούν να γίνουν μεγάλα προβλήματα στο βουνό.

7 Κάνε βόλτα με καλύτερους αναβάτες από σένα

Όχι μόνο αυτό θα σε βοηθήσει να προκαλέσεις τον εαυτό σου, αλλά θα μάθεις μερικά πράγματα από ανθρώπους που έχουν ασχοληθεί περισσότερο με το mountain bike. Παρακολούθησε πώς τοποθετούν το σώμα τους όταν ανεβαίνουν ή κατεβαίνουν μια πλαγιά, πώς χειρίζονται τα βραχώδη τμήματα, πώς φτιάχνουν ένα σκασμένο λάστιχο οπουδήποτε. Αυτές οι πολύτιμες δεξιότητες μπορούν εύκολα να διδαχθούν on the road από τους καλύτερους. Βρες ποδηλατικές ομάδες στην περιοχή σου και πάρε μέρος.

8 Ανακάλυψε νέα μέρη

Μόλις κατακτήσεις τα τοπικά μονοπάτια, εξερεύνησε νέα. Τα νέα μονοπάτια και οι προκλήσεις θα κάνουν πιο συναρπαστική την οδήγηση ενός mountain bike και θα σε βοηθήσουν να αναπτύξεις τις δεξιότητές σου. Αυτό είναι το μυστικό για να γίνεις ο καλύτερος αναβάτης στο mountain bike.