Όταν σταματάς τη γυμναστική πόση μυική μάζα χάνεις;

Όταν σταματάς τη γυμναστική πόση μυική μάζα χάνεις;

Οι έρευνες δείχνουν ότι το σώμα έχει μυική μνήμη, ό,τι χάνεις το παίρνεις. 

wefit

Λόγω της πανδημίας COVID-19, όλοι μας είμαστε σε lockdown με αποτέλεσμα να έχει σταματήσει η να έχει περιοριστεί η γυμναστική. Τι συμβαίνει όταν αναγκάζεσαι να σταματήσεις να γυμνάζεσαι; Χάνεις μια ασήμαντη ποσότητα μυϊκής μάζας αλλά τα καλά νέα είναι ότι μελέτες έδειξαν πως στη συνέχεια ανακτάται γρήγορα μόλις ξεκινήσεις προπόνηση.

Τι δείχνουν οι μελέτες

Δύο διαδοχικές μελέτες από την ομάδα του Ogasawara et al. (2011, 2013) το απέδειξαν.

Στην πρώτη μελέτη, που έγινε το 2011, μια ομάδα γυμνάστηκε για 15 εβδομάδες και μια άλλη για 6 εβδομάδες, σταμάτησε για 3 εβδομάδες και στη συνέχεια συνέχισε για άλλες 6 εβδομάδες. Παρατηρήθηκε πως η ομάδα που είχε σταματήσει τη γυμναστική δεν έχασε σημαντική μυϊκή μάζα στην περίοδο 3 εβδομάδων χωρίς προπόνηση. Είχαν αποκτήσει ακόμη και συγκρίσιμα επίπεδα μυών με την ομάδα των 15 εβδομάδων που ήταν σταθερή μέχρι το τέλος της μελέτης.

Στη δεύτερη μελέτη που έγινε το 2013, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν παρόμοιο πλάνο με την προηγούμενη μελέτη, αλλά επέκτειναν τη συνολική διάρκεια εκγύμνασης σε 24 εβδομάδες. Αυτή τη φορά, ενώ μια ομάδα γυμναζόταν συνεχώς για 24 εβδομάδες, μια άλλη ομάδα γυμνάστηκε τις εβδομάδες 1-6, 10-15 και 19-24 με περιόδους απραξίας 3 εβδομάδων. Τα ευρήματα ήταν παρόμοια με τη μελέτη του 2011, οι χρονικές περίοδοι χωρίς προπόνηση δεν επηρέασαν τη συνολική ανάπτυξη των μυών και τυχόν αλλαγές που παρατηρήθηκαν ανακτήθηκαν γρήγορα μόλις ξεκίνησε ξανά η γυμναστική. 

Οι ερευνητές πιστεύουν τα μυϊκά κύτταρα έχουν πολλούς πυρήνες. Όσο τα κύτταρα αυτά μεγαλώνουν (υπερτροφία) προστίθενται σε αυτά και περισσότεροι πυρήνες. Αυτοί οι αυξανόμενοι πυρήνες αυξάνουν την συνολική ικανότητα πρωτεϊνοσύνθεσης των κυττάρων.

Έτσι η απραξία μπορεί να προκαλέσει μυική ατροφία, αλλά ο αριθμός των πυρήνων δεν μεταβάλλεται με τον ίδιο ρυθμό. Άρα όταν ξεκινήσεις ξανά προπόνηση το σώμα θα επανέλθει μέσα σε λίγες προπονήσεις στα προηγούμενα επίπεδα.

Αυτό οφείλεται στη λεγόμενη «μυϊκή μνήμη», δηλαδή, την ικανότητα να ανακτά κανείς γρήγορα τους χαμένους μυς. Τα μυϊκά κύτταρα περιέχουν πολλούς πυρήνες, και ως εκ τούτου πολλαπλά κέντρα ελέγχου, τα λεγόμενα «μυονουκλεϊνοί». Οι μυονουκλεοί προέρχονται από δορυφορικά κύτταρα που περιβάλλουν τις μυϊκές ίνες. Ελέγχουν την κατασκευή των εσωτερικών κυττάρων, η οποία με τη σειρά της βοηθά τα κατεστραμμένα μυϊκά κύτταρα να επισκευαστούν και να μεγαλώσουν σε μέγεθος.

Μέσα σε ένα μόνο μυϊκό κύτταρο, οι μυονουκλεοί καλύπτουν μια περιορισμένη περιοχή του μυϊκού κυττάρου και ελέγχουν την ανάπτυξη και επισκευή σε αυτήν την περιοχή. Επειδή οι μύες μεγαλώνουν, ιδίως όταν μπαίνουν σε στοχευμένη προπόνηση, υπάρχει μια μεγαλύτερη περιοχή που πρέπει να καλυφθεί καθώς περνά ο καιρός, προκαλώντας το κύτταρο να ανακτήσει περισσότερους μυοπυρήνες από δορυφορικά κύτταρα. Η περιοχή που έρχονται να καλύψουν τα μυονουκλεϊκά αναφέρεται ως «μυονουκλεϊκός τομέας», και μελέτες έχουν δείξει ότι ακόμη κι όταν χαθεί κάποια μυϊκή μάζα, μόλις αναλάβουν οι μυονουκλεοί για να καλύψουν τη μεγαλύτερη μυϊκή περιοχή, δεν χάνονται για μήνες ή ακόμη και χρόνια σε ορισμένες περιπτώσεις.

Δες: Μήπως χάνεις μυική μάζα και όχι λίπος; Δες τα σημάδια!

Μόλις επιστρέψεις στην προπόνηση μετά από εβδομάδες απραξίας, η ενεργοποίηση αυτών των μυοπυρήνων που αποκτήθηκαν πρόσφατα έχει ως αποτέλεσμα την ταχεία ανάκτηση των μυών, με ρυθμό που ξεπερνά το ρυθμό που αρχικά αποκτήθηκε. Μακροπρόθεσμα, μέσα σε λίγες μέρες ή ακόμα και εβδομάδες, όλοι οι μύες που έχουν χαθεί ανακτώνται.

Τα αποτελέσματα λοιπόν των ερευνών είναι ενθαρρυντικά για όσους παραμένουν έγκλειστοι εξαιτίας της πανδημίας. Όταν ανοίξουν ξανά τα γυμναστήρια, η μυϊκή μάζα αναμένεται να αποκατασταθεί ταχύτατα, σύμφωνα με τους επιστήμονες. Στο μεταξύ, όλοι μας μπορούμε να διατηρηθούμε σε φόρμα με χαλαρή άσκηση ακόμη και μέσα στο σπίτι μας.  Δες: 12 αερόβιες ασκήσεις για το σπίτι για σένα που δεν τρέχεις!