Θανάσης Παγουνάδης: «Το τρέξιμο με κάνει καλύτερο αθλητή και άνθρωπο»

Θανάσης Παγουνάδης: «Το τρέξιμο με κάνει καλύτερο αθλητή και άνθρωπο»

Ο αθλητής και δρομέας βουνού Θανάσης Παγουνάδης μίλησε στη δημοσιογράφο Φίλια Μητρομάρα και στο wefit.gr για το ορεινό τρέξιμο, τα μυστικά του βουνού και τα σχέδιά του.

wefit

Ένα από τα πράγματα που θα παρατηρήσεις όταν γνωρίσεις από κοντά τον Θανάση Παγουνάδη είναι τα τατουάζ στο σώμα του, που για εκείνον έχουν ξεχωριστή σημασία το καθένα. Αυτά που ξεχωρίζει είναι «τα φτερά του καλού και του κακού» καθώς και εκείνο με τη φράση «nobody escapes his destiny». Το δεύτερο πράγμα που θα αναγνωρίσεις είναι η στοχοπροσήλωσή του. Ήδη στα 20 χρόνια πορείας τους έχει πολλές διακρίσεις στο ενεργητικό του, έχει καταφέρει πολλές καταρρίψεις ρεκόρ διαδρομών και έχει συμμετάσχει σε αρκετούς αγώνες. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο τον κέρδισε το ορεινό τρέξιμο. Μάλιστα στον αγώνα Tihiorace τον Οκτώβριο, από τις τελευταίες και λίγες διοργανώσεις που πραγματοποιήθηκαν το 2020, έτρεξε 20χλμ με 800 D+ σε χρόνο 1.39.55 και βγήκε πρώτος.

Γεννημένος και μεγαλωμένος στο Άργος Ορεκτικό Καστοριάς το 1987, αστυνομικός στο επάγγελμα, ο αθλητής και δρομέας βουνού Θανάσης Παγουνάδης μίλησε στη δημοσιογράφο Φίλια Μητρομάρα και στο wefit.gr για το ορεινό τρέξιμο, τα μυστικά του βουνού και τα σχέδιά του.

Πώς ξεκίνησες να τρέχεις;

Η αθλητική μου πορεία ξεκίνησε από την ηλικία των δεκατριών ετών, όταν πήγαινα στο αθλητικό γυμνάσιο Άργους Ορεστικού. Αν και το προηγούμενο καλοκαίρι, όταν τελείωσα το δημοτικό, πήγα στο στάδιο μαζί με μία ξαδέρφη μου η οποία έκανε στίβο ωστόσο θεωρώ αρχή τα 13 μου χρόνια. Από τότε ξεκίνησε να μου αρέσει το κλίμα και η νοοτροπία του τρεξίματος, έχοντας ένα πρόγραμμα και μία τάξη στην καθημερινότητά μου. Οι επιδόσεις μου ήταν πολύ κακές, γιατί είχα και λίγα κιλά παραπάνω, με τη συστηματική όμως προπόνηση το σώμα μου άρχισε να αλλάζει και να βελτιώνομαι συνεχώς, πράγμα που μου άρεσε πολύ, γι’ αυτό και συνέχισα.

Για τον Θανάση μεγαλύτερη αξία έχει ένας αθλητής πού δουλεύει για να πετύχει τον στόχο του

Τι σημαίνει για σένα το τρέξιμο; Γιατί τρέχεις;Το τρέξιμο τελικά, ύστερα από είκοσι χρόνια, έχει στιγματίσει τη ζωή μου και για εμένα είναι τρόπος ζωής. Εκτός από το πάθος να θέλω να γίνομαι καλύτερος και να ξεπερνάω τον εαυτό μου αλλά είναι και θέμα υγείας. Με αναζωογονεί και αισθάνομαι τα πνευμόνια μου να γεμίζουν αέρα, το σώμα μου οξυγόνο και ενέργεια.

Πώς πέρασες από το στίβο και τους αγώνες δρόμου στο ορεινό τρέξιμο;

Όπως λένε ο βασιλιάς των σπορ είναι ο στίβος. Σε αυτό το αγώνισμα, όπως και σε όλα τα ατομικά, έχεις τη δυνατότητα να αποδείξεις την ατομική σου αξία, ξεχωριστά σαν άτομο. Έτσι, ξεκινώντας το στίβο, πέρασα από αγωνίσματα που μου άρεσαν και ήθελα να δοκιμάσω τις ικανότητες μου μέχρι να καταλήξω σε αυτό που με εκφράζει απόλυτα. Έκανα αγώνες ταχύτητας (sprint) στο στίβο, «αγώνες μίας ανάσας» όπως λέμε, και έπειτα ασχολήθηκα με αγωνίσματα ημιαντοχής. Ολοκληρώνοντας το αίσθημα του κορεσμού πέρασα σε αγώνες αντοχής, πράγμα που θαυμάζω περισσότερο από κάθε άλλο όταν βλέπω έναν αθλητή να τρέχει. Η αγάπη που έχω για τη Φύση με τα αγωνίσματα αντοχής με έκαναν να ασχοληθώ με το ορεινό τρέξιμο καθώς συνδυάζει προπόνηση αντοχής, ιδιοδεκτικότητας, δύναμης, τεχνικής και υπομονής.

Το τρέξιμο τελικά, ύστερα από είκοσι χρόνια, έχει στιγματίσει τη ζωή μου και για εμένα είναι τρόπος ζωής.

Τι είδους προπόνηση κάνεις πριν τους αγώνες;

Η προπόνησή μου περιλαμβάνει μια περίοδο γενικής αντοχής, αρκετές ασκήσεις με βάρη στο γυμναστήριο και την ειδική αντοχή με εξειδικευμένα προγράμματα εντός σταδίου και σε διαδρομές στο βουνό. Πριν τους αγώνες κάνω αρκετή προπόνηση ώστε να είμαι ξεκούραστος και φορμαρισμένος την ημέρα του αγώνα. Όλα αυτά υπό την καθοδήγηση του προπονητή μου Κώστα Βασιλάκη.

Τι διατροφή ακολουθείς, τι λειτουργεί καλά σε σένα στους αγώνες;

Γενικά η διατροφή μου δεν είναι πολύ αυστηρή, είμαι του «παν μέτρον άριστον». Προσπαθώ να μη λείπει τίποτα από αυτήν και δεν κάνω υπερβολές. Σίγουρα δίνω μεγαλύτερη έμφαση στις τροφές υψηλής ενέργειας όταν πλησιάζει ένας αγώνας- στόχος για να μπορώ να αποδώσω περισσότερο, γεμίζοντας τους μυς μου γλυκογόνο, απαραίτητο για την καύση ενέργειας.

Έχεις συμμετάσχει περίπου σε 60 αγώνες μέχρι τώρα, με καλές επιδόσεις. Τι είναι αυτό που σε κάνει καλύτερο κάθε φορά;

Χα χα χα δεν ξέρω αν είναι εξήντα αλλά όντως είναι αρκετοί! Όταν θέλεις κάτι πολύ στη ζωή σου κάνεις ό,τι περνάει από το χέρι σου για να το καταφέρεις. Εγώ επειδή αγαπάω πολύ αυτό που κάνω, και για να το καταφέρω, στόχος μου είναι να γίνομαι καλύτερος. Είναι το κίνητρό μου και ο προσωπικός μου στόχος να ξεπερνάω τον εαυτό μου.

Η πανδημία έχει περιορίσει τη συμμετοχή σου σε αγώνες. Τι δυσκολίες έχεις συναντήσει, τι πιστεύεις ότι θα αλλάξει στον αθλητισμό;

Το μόνο σίγουρο είναι ότι η πανδημία έχει περιορίσει όλο τον κόσμο. Ένας τομέας που περιορίστηκε είναι και ο αθλητισμός, οι αγώνες στο δικό μου άθλημα, του ορεινού τρεξίματος. Δυστυχώς έχουν αναβληθεί οι περισσότεροι αγώνες στη χώρα μας με αποτέλεσμα η αγωνιστική σεζόν να έχει μείνει πίσω για τον καθένα από εμάς. Έχω συμμετάσχει μόνο σε μία διοργάνωση φέτος στο Tihio Race 20χλμ. Αυτό που παρατήρησα στον αγώνα ήταν καλύτερη οργάνωση και υπευθυνότητα απ’ όλους. Πιστεύω ότι θα βρεθεί κάποιο πρωτόκολλο στο οποίο θα βασίζονται όλοι οι αγώνες και θα διεξάγονται κανονικά.

Εργατικός, στοχοπροσηλωμένος, επίμονος, ειλικρινής και υπομονετικός είναι τα 5 πράγματα που τον χαρακτηρίζουν.

Πες μας κάποια μυστικά που πρέπει να γνωρίζουν όσοι θέλουν να ασχοληθούν με το ορεινό τρέξιμο.

Για να ασχοληθεί κάποιος με το ορεινό τρέξιμο πρέπει να είναι σκληραγωγημένος και ανθεκτικός. Να αντέχει το κορμί του την προπόνηση. Την κούραση και τις αντίξοες συνθήκες των τερέν και των καιρικών συνθηκών. Μυστικά δεν υπάρχουν, είναι συμβουλές τις οποίες μπορεί μέσα από την εμπειρία ο καθένας να βρει, αλλά για αρχή να συμβουλευτεί κάποιον έμπειρο ή τον προπονητή του. Πολύ βασικό είναι το παπούτσι που θα επιλέξει και σε τι τερέν, ο εξοπλισμός στους μεγάλους αγώνες, η τροφοδοσία και υδροδοσία για να έχει την απαραίτητη ενέργεια ώστε να μπορεί να πηγαίνει όλο και πιο μακριά.

Aγαπάω πολύ αυτό που κάνω, και για να το καταφέρω, στόχος μου είναι να γίνομαι καλύτερος. Είναι το κίνητρό μου και ο προσωπικός μου στόχος να ξεπερνάω τον εαυτό μου.

Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σου;

Για τους επόμενους στόχους μου ισχύει αυτό που λέμε: «Όταν κάνουμε σχέδια ο Θεός γελάει μαζί μας». Αρχικά, αν όλα πάνε καλά και επανέλθουμε στις αγωνιστικές δραστηριότητες, θα ήθελα να κάνω κάποιους αγώνες στο εξωτερικό και να συμμετάσχω στο Ευρωπαϊκό και Παγκόσμιο πρωτάθλημα ορεινού τρεξίματος.

Τι σε κρατάει στο δρόμο;

Όπως προείπα το τρέξιμο για εμένα είναι τρόπος ζωής πλέον, μιας και φέτος κλείνω τα είκοσι χρόνια εν ενεργεία ως αθλητής, το οποίο έχω εντάξει στην καθημερινότητα μου ως ανάγκη. Επίσης, ένας λόγος παραπάνω είναι ότι από το τρέξιμο έμαθα να γίνομαι καλύτερος αθλητής και υποσυνείδητα καλύτερος άνθρωπος, επομένως είναι το κίνητρό μου για την επόμενη προπόνηση.

Όταν δεν έχεις όρεξη για προπόνηση τι είναι αυτό που σου δίνει το  κίνητρο;

Είναι σπάνιο να μην έχω όρεξη για προπόνηση. Συνήθως είναι αυτό που περιμένω κάθε μέρα με ανυπομονησία. Όταν όμως θα συμβεί κάτι τέτοιο, ξέρω ότι πηγαίνοντας θα βρω την όρεξη να κάνω την προπόνηση που πρέπει. Έχω πολλές εναλλακτικές λύσεις στην προπόνησή μου και κάθε μέρα είναι κάτι διαφορετικό για εμένα, επομένως μου είναι ευχάριστο.

"Για να φτάσεις ψηλά θέλει υπομονή και επιμονή" λέει χαρακτηριστικά.

Πώς θα περιέγραφες τον εαυτό σου με 5 λέξεις.

Θα τον χαρακτήριζα εργατικό, στοχοπροσηλωμένο, επίμονο, ειλικρινή και υπομονετικό.