Ξεπέρασε τώρα το πλατό!

Ξεπέρασε τώρα το πλατό!

Έπιασες πλατό; Δες πώς θα το ξεπεράσεις.

wefit

Αν έπιασες πλατό μην απογοητεύεσαι. Μιλάμε για κάτι που συμβαίνει σε όλους, το πλατό είναι μέρος της προπόνησης! Βάλε στο μικροσκόπιο την προπόνησή σου, εντόπισε το πρόβλημα και λύσε το με τις κατάλληλες ενέργειες!

Τι σημαίνει πλατό (plateau);

Το έχουμε βιώσει όλοι: να κολλάμε κάποια στιγμή στο ίδιο επίπεδο, να πιάνουμε πλατό. Πλατό ή plateau σημαίνει κανονικά μεγάλο οροπέδιο αλλά στην άσκηση σημαίνει ότι το σώμα παύει να σημειώνει πρόοδο και ουσιαστικά μας προειδοποιεί ότι αυτό που μέχρι στιγμής κάνουμε έχει πάψει να αποδίδει. Το πλατό συμβαίνει σε όλους. Ανεξάρτητα από το επίπεδο στο οποίο ξεκινάς, θα έρθεις αντιμέτωπος κάποια στιγμή με το πλατό. Όταν χτυπήσεις πλατό, είναι χρήσιμο να το αναγνωρίσεις και, στη συνέχεια, να επανεκτιμήσεις σε ποιο επίπεδο φυσικής κατάστασης ή απόδοσης βρίσκεσαι.

Πώς θα αναγνωρίσεις ότι έπιασες πλατό;

Τις περισσότερες φορές, το καταλαβαίνεις αφού ήδη έχει συμβεί, δηλαδή, αργά. Το πλατό εκδηλώνεται με διάφορες μορφές:

Πώς θα ξεπεράσεις το πλατό

1 Η υπερπροπόνηση ή η ελάχιστη προπόνηση οδηγεί σε πλατό

Την επόμενη φορά που θα συνειδητοποιήσεις ότι έχεις χτυπήσει πλατό, σκέψου εάν πρέπει να αναπροσαρμόσεις το επίπεδο ή τη συχνότητα της προπόνησής σου. Η μη έντονη προπόνηση μπορεί να προκαλέσει πλατό, όπως και η υπερβολική προπόνηση.

Χρειάζεται να βρεις μια ισορροπία μεταξύ της συνεχούς προπόνησης και της επαρκούς ανάπαυσης για να αφήσεις το σώμα σου να αναρρώσει. Αφουγκράσου το σώμα σου και τις ανάγκες του και προσπάθησε να ακούς τα σημάδια που σε προειδοποιούν ότι χρειάζεται να κάνεις ένα διάλειμμα.

Να είσαι ωστόσο ειλικρινής με τον εαυτό σου: Έχεις προκαλέσει τον εαυτό σου ή υπάρχουν τομείς όπου θα μπορούσες να τον πιέσεις πιο σκληρά;

Αν προπονείσαι σκληρά τον τελευταίο καιρό, δοκίμασε να ξεκουραστείς λίγες μέρες και να κάνεις κάτι εντελώς άσχετο με την προπόνηση. Αν ο στόχος σου είναι να κάνεις ατομικό ρεκόρ, αλλά οι προπονήσεις σου σε απογοήτευσαν κάνε κάτι άλλο όπως χορό, μαθήματα yoga ή πεζοπορία.

Ο σκοπός είναι να απασχολήσεις το μυαλό σου με κάτι άλλο. Τις περισσότερες φορές, θα διαπιστώσεις ότι επιστρέφοντας από αυτά τα μίνι-διαλείμματα θα είσαι ανανεωμένος και θα ξεπεράσεις την απογοήτευση με περισσότερη ευκολία και κίνητρο.

«Δεν υπάρχουν όρια.
Υπάρχουν μόνο πλατό και εσύ δεν πρέπει να μείνεις σε αυτά,
αλλά να τα προσπεράσεις».
Μπρους Λη

2 Ενημερώσου και ζήτα βοήθεια

Εάν χτύπησες πλατό, σκέψου την πιθανότητα να φτάσεις στο υψηλότερο επίπεδο που μπορείς να φτάσεις ζητώντας βοήθεια. Όλοι κάποια στιγμή φτάνουν στα όρια των γνώσεών τους και χρειάζεται είτε να αυξήσουν τις γνώσεις τους είτε να ζητήσουν βοήθεια για να ενισχύσουν την πρόοδό τους.

Ξεκίνα από μια αναζήτηση στο Google ή το YouTube και δες πώς μπορείς να ενισχύσεις την απόδοσή στο άθλημά σου.

Επίσης τα βιβλία είναι μια καλή ιδέα για να ξεκινήσεις. Τα βιβλία είναι μια από τις φθηνότερες και μεγαλύτερες πηγές γνώσης όπου πολλοί ειδικοί έχουν ασχοληθεί με το θέμα για πολλά χρόνια.

Φυσικά, τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει πλήρως την προπόνηση με έναν εξειδικευμένο προπονητή. Η συνεργασία με έναν προπονητή είναι μία από τις σημαντικότερες κινήσεις που πρέπει να κάνεις.

Είναι επίσης χρήσιμο να θυμάσαι ότι αυτό που έχει αποτέλεσμα για ένα άτομο δεν έχει αποτέλεσμα για όλους.

3 Η αλλαγή είναι το μυστικό

Συχνά ξεχνάμε ότι το να βελτιωθείς σε κάτι δεν σημαίνει ότι έχεις συνεχή πρόοδο. Αντίθετα, η πορεία προς τη μακροπρόθεσμη πρόοδο περιλαμβάνει σποραδικές επιδόσεις που ακολουθούνται από μεγάλες περιόδους πλατό.

Ακριβώς όπως πρέπει να αποδεχτείς ότι ο αγώνας είναι μέρος της προπόνησης, δεν είναι η προπόνηση, έτσι πρέπει συνειδητοποιήσεις ότι το πλατό δεν είναι κάτι που πρέπει να φοβάσαι, είναι μέρος της διαδικασίας ανάπτυξης.

Κάνε λοιπόν υπομονή και άλλαξε προπόνηση. Μη δίνεις στο σώμα σου την ίδια πρόκληση, τα ίδια ακριβώς ερεθίσματα, γιατί δεν θα δεις πρόοδο. Συνιστάται να δίνεις πάντα στο σώμα σου ένα περιθώριο 16 εβδομάδων ώστε να του επιτρέψεις να προσαρμοστεί στο νέο πρόγραμμα. Εάν πάλι έχεις φτάσει στο σημείο να νιώθεις πλήξη και όχι ενθουσιασμό την προπόνησή σου, τότε μάλλον είναι η ώρα για αλλαγή.

Όπως είπε και ο Μπρους Λι «Δεν υπάρχουν όρια. Υπάρχουν μόνο πλατό και εσύ δεν πρέπει να μείνεις σε αυτά, αλλά να τα προσπεράσεις».