Fitness

Άποψη: Τι μπορεί να σου συμβεί όταν ένας “γυμναστής” σεμιναρίου θα σε γυμνάσει;

Για το νέο αθλητικό νομοσχέδιο, που προσπαθεί να εξισώσει τους αποφοίτους των ΣΕΦΑΑ με τους αποφοίτων των σεμιναρίων και των ΙΕΚ, εκφράζει την άποψή του ο Ιάσων Βασιλειάδης, BSc ΤΕΦΑΑ ΑΠΘ/MSc Strength and Conditioning Cardiff Metropolitan University (In progress).

Ο Ιάσων Βασιλειάδης

Ανοίγοντας τον υπολογιστή μου σήμερα για να γράψω αυτό το άρθρο πραγματικά προβληματίστηκα. Όχι τόσο για το τι θα γράψω αλλά όσο για το πώς να εξηγήσω σε κάποιον με απλό και κατανοητό τρόπο το νέο αθλητικό νομοσχέδιο που είναι προ των πυλών για ψήφισμα. Το νομοσχέδιο που, όχι μόνο δεν κατοχυρώνει την πλήρη άσκηση του επαγγέλματος του γυμναστή, αλλά και εξισώνει το πτυχίο με αυτό των αποφοίτων ιδιωτικών φορέων (ΙΕΚ, ιδιωτικά, κολέγια, σεμινάρια, σχολές προπονητών κ.ά.).

Με λίγα λόγια το νέο αθλητικό νομοσχέδιο προάγει την υποβάθμιση των πανεπιστημιακών Σχολών Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΣΕΦΑΑ) ενώ θα έχει αρνητικές συνέπειες στον ελληνικό αθλητισμό και κινδύνους για ευπαθείς ομάδες αθλούμενου πληθυσμού. Πρόκειται για το σχέδιο νόμου του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού «Επιτροπή επαγγελματικού αθλητισμού – Προπονητές και εκπαιδευτές – Ιδιωτικά γυμναστήρια και ιδιωτικές σχολές εκμάθησης αθλημάτων και άλλες διατάξεις».

Ένα απλό σενάριο

Ας υποθέσουμε ότι το παιδί σου διαβάζει, δίνει πανελλήνιες και μπαίνει στη Νομική σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Διαβάζει για 4 ολόκληρα χρόνια, παίρνει το πτυχίο του και είναι έτοιμος/η να βγει στην αγορά εργασίας.

Το παιδί του κυρίου Γιάννη δεν έδωσε πανελλήνιες, γιατί πιθανότατα δεν ήθελε να διαβάσει. Βρήκε όμως τη λύση: απευθύνθηκε σε μία ιδιωτική σχολή, που σε 6 Σαββατοκύριακα του έδωσε πτυχίο Νομικής ισάξιο με αυτό του παιδιού σου. Ξύπνησε 12 φορές για να πάει στο μάθημα, πήρε το πτυχίο του και τώρα θα ανταγωνιστεί το παιδί σου στην αγορά εργασίας.

Προσωπικά μου γεννιούνται τρεις πολύ απλές ερωτήσεις:

  1. Είναι δίκαιο και πάνω απ’ όλα ΛΟΓΙΚΟ;
  2. Έχει ο γιος του κύριου Γιάννη τις ίδιες γνώσεις με το παιδί σου;
  3. Γιατί το παιδί σου να αφιερώσει στις σπουδές του 4 χρόνια όταν υπάρχουν εναλλακτικές;

Αν αντικαταστήσεις τη λέξη «Νομική» με τη λέξη «ΤΕΦΑΑ» θα καταλάβεις και το νέο νομοσχέδιο που αναγνωρίζει την ιδιότητα του εκπαιδευτή και προπονητή -και αντίστοιχα επαγγελματικά δικαιώματα- σε αποφοίτους ιδιωτικών φορέων, όπως ΙΕΚ, σχολές προπονητών, διοργανωτές σεμιναρίων, κολέγια, καθώς προωθείται εξίσωση των πανεπιστημιακών πτυχίων με τίτλους αμφιβόλου πιστοποίησης ως προς την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης

Δίκαιο και λογικό; Μάλλον όχι. Ίδια επιστημονική κατάρτηση; Ούτε κατά διάνοια.

Domino

Αν η απάντηση είναι ότι το δημόσιο πανεπιστήμιο είναι δωρεάν καλύτερα να κοιτάξουμε τον λογαριασμό των φροντιστηρίων στην τρίτη λυκείου και τη φορολογική μας δήλωση.

Αν από την άλλη η απάντηση είναι ότι το πανεπιστήμιο παρέχει γνώση θα συμφωνήσω. Αλλά συγχωρέστε με, το παιδί σου δε θα μπορέσει να στηρίξει την οικογένεια του αύριο μεθαύριο με τη γνώση, όταν κάθε άλλο παιδί θα του «τρώει» τη δουλειά, έχοντας τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα. Γιατί, όταν οι ιδιωτικές σχολές συνεργάζονται με τους εργοδότες εκεί έξω, πιστέψτε με, τη δουλειά δε θα την πάρει αυτός που έχει ένα πραγματικό πτυχίο. Γιατί πολύ απλά αυτός που θα έχει πτυχίο ΤΕΦΑΑ, για το οποίο αφιέρωσε τέσσερα χρόνια από τη ζωή του, δεν θα προτιμάται, επειδή θα θεωρείται πολύ ακριβός.

Το «ακαδημαικό ντόμινο», είναι απλό αν περάσει ένα τέτοιο νομοσχέδιο.

Μείωση της ζήτησης στο ΤΕΦΑΑ (με αύξηση σπουδαστών σε ΙΕΚ και ιδιωτικές σχολές) = Μείωση των εισακτέων = Μείωση του εγχώριου και διεθνούς κύρους του πανεπιστημίου = Απαξίωση του Ελληνικού δημόσιου πανεπιστημίου.

Το «υγειονομικό ντόμινο» ωστόσο είναι ακόμα χειρότερο: Εκπαίδευση σε 6 σαββατοκύριακα = Ανεπαρκής επιστημονική κατάρτηση = Γυμναστές χωρίς επαρκείς γνώσεις = Δημιουργία επικίνδυνων προγραμμάτων προπόνησης = Τραυματισμοί ασκουμένων.

Τι με νοιάζει εμένα; Ας προσέχατε!

Οι παρακάτω λόγοι ίσως να είναι αρκετοί για να πειστείς:

1 Γιατί η υγεία σου κινδυνεύει. Ο ασκούμενος θα παίρνει προγράμματα από μη καταρτισμένους γυμναστές και μια μέρα μπορεί και εσύ να ρισκάρεις την υγεία σου μέσα σε ένα γυμναστήριο.

2 Γιατί η δημόσια υγεία κινδυνεύει. Το φαντάζεσαι ο “γυμναστής” με τις επικίνδυνα χαμηλές γνώσεις να βρεθεί να προπονεί ευπαθείς ομάδες, που έχουν ανάγκη από ειδικά προγράμματα άσκησης, όπως τα μικρά παιδιά στα αναπτυξιακά τμήματα, άτομα με αναπηρία, έγκυες, ηλικιωμένοι και καρδιοπαθείς;

3 Γιατί το δημόσιο Ελληνικό πανεπιστήμιο (που καθημερινά μετράει τις πληγές του), κινδυνεύει για ακόμα μια φορά να χάσει το κύρος του.

Για να είμαστε ξεκάθαροι. Οι πρώτοι που φταίνε γι’ αυτήν την κατάσταση είμαστε εμείς, οι απόφοιτοι, οι φοιτητές, οι καθηγητές του ΤΕΦΑΑ. Όσο σπούδαζα είδα αρκετά «φάουλ» εντός σχολής από όλους μας. Κάναμε πολλά λάθη. Ελπίζω αυτή η κατάσταση που ζούμε σήμερα να μας κάνει να πάρουμε πιο σοβαρά τη σχολή, τη δουλειά, την επιστήμη μας.

Έκαστος στο είδος του

Θέλω να κλείσω με τον εξής προβληματισμό: Έχετε σκεφτεί ποτέ γιατί ΟΛΕΣ οι επαγγελματικές ομάδες, σε όλο τον πλανήτη, δεν προσλαμβάνουν σπουδαστές από ΙΕΚ και ιδιωτικές σχολές και έχουν μόνο απόφοιτους πανεπιστημίων ως γυμναστές τους; Γιατί σε οργανισμούς όπου ο τραυματισμός ενός παίχτη κοστίζει εκατομμύρια (αποκατάσταση, απώλεια στόχων της ομάδας κ.λπ). προσλαμβάνουν ΜΟΝΟ γυμναστές από έγκυρα πανεπιστήμια; Την απάντηση την ξέρετε ήδη.

Επομένως, γιατί στα γυμναστήρια πρέπει να έχουμε απόφοιτους σχολών του Σαββατοκύριακου; Ο χώρος της άθλησης είναι ένας χώρος, ο οποίος βασίζεται και στηρίζεται πάνω σε γνώσεις, οι οποίες μπορούν να αποκτηθούν μόνο από ένα ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Γνώσεις έγκυρες και κυρίως ασφαλείς για όλους μας.