Πώς το τρέξιμο μπορεί να σου λύσει τα προβλήματα;

Πώς το τρέξιμο μπορεί να σου λύσει τα προβλήματα;

Θέλεις να πάρεις μια δύσκολη απόφαση; Τρέξε!

wefit

Υπάρχουν πολλοί λόγοι - επιστημονικοί και άλλοι. Ο πιο βασικός; Καθαρίζει το μυαλό σου!

Έχω πάρει πολλές συνεντεύξεις από δρομείς μεγάλων αποστάσεων, ‘Ελληνες αλλά και ξένους. Κάθε φορά που ρωτάω: «Γιατί τρέχεις;» όλοι μου λένε σχεδόν το ίδιο: γιατί καθαρίζει το μυαλό μου και μπορώ να πάρω καλές αποφάσεις! Μπορεί να έχει συμβεί και σε σένα: να παρατήρησες πώς κατά τη διάρκεια ή αμέσως μετά από ένα τρέξιμο έλυσες ένα πρόβλημα που σου φαινόταν αδύνατο πριν ξεκινήσεις. Ή ίσως ξεκίνησες να τρέχεις για να σταματήσεις να σκέφτεσαι κάτι και απρόσμενα βρήκες τη λύση στο δρόμο. Για όλα αυτά υπάρχει ένας επιστημονικός λόγος (και μερικοί όχι και τόσο επιστημονικοί) για το γιατί συμβαίνει στο μυαλό σου όταν τρέχεις.

Ο επιστημονικός λόγος

Η πίεση του αίματος και η ροή του αίματος αυξάνονται κατά τη διάρκεια της άσκησης. Αυτά τα δύο στέλνουν περισσότερη ενέργεια και οξυγόνο στους μυς και τα όργανά μας, επιτρέποντας στον εγκέφαλό σου να λειτουργεί σε υψηλότερο επίπεδο, καθώς λαμβάνει περισσότερη ενέργεια και οξυγόνο με τη σειρά του.

Σύμφωνα με ένα άρθρο του The Scientific American, "... όταν γυμναζόμαστε ενισχύεται η πνευματική μας ικανότητα επειδή ο ιππόκαμπος, ένα μέρος του εγκεφάλου που είναι σημαντικό για τη μάθηση και τη μνήμη, είναι ιδιαίτερα δραστήριος κατά τη διάρκεια της άσκησης. Όταν οι νευρώνες σε αυτή τη δομή επανέλθουν, η έρευνα δείχνει ότι βελτιώνεται η γνωστική μας λειτουργία. Για παράδειγμα, μελέτες σε ποντίκια έχουν αποκαλύψει ότι η λειτουργία βελτιώνει τη χωρική σκέψη. Άλλες πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι η αερόβια άσκηση μπορεί στην πραγματικότητα να αντιστρέψει τη συρρίκνωση του ιππόκαμπου, η οποία συμβαίνει φυσιολογικά με την ηλικία και συνεπώς να ενισχύσει τη μνήμη σε ηλικιωμένους ενήλικες. Μια άλλη μελέτη διαπίστωσε ότι οι μαθητές που γυμνάζονταν είχαν καλύτερα αποτελέσματα στις εξετάσεις από τους λιγότερο αθλητικούς συνομηλίκους τους».

Επιπλέον μην ξεχνάμε και τον παράγοντα στρες. Όταν είσαι αγχωμένος δεν μπορείς να λύσεις κανένα πρόβλημα ούτε να κατεβάσεις μία λαμπρή ιδέα. Αυτό συμβαίνει συνήθως όταν χαλαρώνεις. Και μάντεψε: το τρέξιμο μπορεί να σε αποφορτίσει από το στρες της ημέρας και την ένταση και να σε χαλαρώσει.

Οι όχι και τόσο επιστημονικοί λόγοι

Το τρέξιμο έξω ή ακόμα και σε ένα διάδρομο στο γυμναστήριο σου επιτρέπει να εστιάσεις σε πολλά πράγματα που μπορεί να μην είσαι σε θέση να επικεντρωθείς την ώρα που κάθεσαι σε ένα γραφείο ή είσαι στο facebook. Ενώ τρέχεις συνήθως είσαι συγκεντρωμένος:

Στην αναπνοή σου: Ακόμα κι αν ακούς μουσική, γνωρίζεις καλύτερα την αναπνοή σου και αυξάνεται ή μειώνεται ανάλογα με την ένταση του τρεξίματος.

Στα πόδια σου: Η ηχώ των ποδιών σου μπορεί να σου πει πολλά για τη φυσική σου  κατάσταση, αν τρέχεις σταθερά, γρήγορα ή αργά.

Στο περιβάλλον: Όταν τρέχεις έξω, εστιάζεις στο σημείο όπου πηγαίνεις, στο ποιος είναι γύρω σου, στα αυτοκίνητα ή στα ποδήλατα που περνούν καθώς και σε όλους τους ήχους.

Πώς θα λύνεις προβλήματα

Προφανώς υπάρχουν πράγματα που μπορείς να κάνεις για να αξιοποιήσεις στο έπακρο το τρέξιμό σου. Αν θέλεις να λύσεις ένα πρόβλημα, να πας παρακάτω σε ένα προσωπικό ζήτημα ή απλώς να καθαρίσεις το κεφάλι σου, ακολούθησε αυτές τις συμβουλές:

  • Άφησε τη μουσική στο σπίτι.
  • Άφησε και το ρολόι.
  • Πήγαινε για τρέξιμο μόνος.
  • Τρέξε σε γνώριμη διαδρομή ώστε να μην χρειάζεται να σκεφτείς πού να πας.
  • Συγκεντρώσου στο πρόβλημα ή σκέψου κάτι διαφορετικό από αυτό, ανάλογα με το αν τρέχεις για να λύσεις κάποιο πρόβλημα ή να το αποφύγεις.

Όποια και αν είναι η αιτία που σε κάνει να τρέχεις, μπορείς να επιστρέψεις με ένα κεφάλι γεμάτο ιδέες και λύσεις. Δεν είναι και άσχημο.

Φίλια Μητρομάρα