Βιταμίνη C: γιατί χρειάζεται να την πάρεις μετά την άσκηση;

Βιταμίνη C: γιατί χρειάζεται να την πάρεις μετά την άσκηση;

Δυο αιώνες πριν ο γιατρός του βρετανικού ναυτικού Τζέιμς Λιντ με 2 κουταλιές χυμού λεμονιού προστάτεψε τους ναυτικούς του από τον βέβαιο θάνατο που προκαλούσε το σκορβούτο. Τι είχε το λεμόνι; Βιταμίνη C!

wefit

Τώρα, δυο αιώνες μετά, η βιταμίνη C είναι απαραίτητη για πολλά αλλά κυρίως για όταν προπονείσαι σκληρά -σαν να είσαι κωπηλάτης σε γαλέρα. Βέβαια αν θέλεις να αποκτήσεις όγκο και δύναμη συνήθως παίρνεις γλουταμίνη και κρεατίνη. Αν θέλεις να χάσεις βάρος το πράσινο τσάι, το CLA και η L-καρνιτίνη είναι ιδανικά. Όμως οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι η βιταμίνη C είναι ό,τι χρειάζεσαι όταν γυμνάζεσαι εντατικά. Αποδείχτηκε πως η έλλειψη της βιταμίνης C επηρεάζει την απόδοση στην άσκηση επειδή η έντονη γυμναστική αυξάνει την κατανάλωση του οξυγόνου μέχρι 10-15 φορές, καθώς και τη ροή των ηλεκτρονίων στην αναπνευστική αλυσίδα με αποτέλεσμα να παραγόνται περισσότερες ελεύθερες ρίζες και να αυξάνεται το οξειδωτικό στρες στα μυϊκά και σε άλλα κύτταρα. Επομένως η βιταμίνη C προστατεύει τα κύτταρά σου από τις ελεύθερες ρίζες.

Μάθε και τι άλλο προστατεύει:

Τι είναι η βιταμίνη C και τι κάνει;

Η βιταμίνη C, γνωστή ως ασκορβικό οξύ ή L-ασκορβικό, είναι απαραίτητη βιταμίνη για τον ανθρώπινο οργανισμό. Είναι η πιο γνωστή βιταμίνη που παίρνουμε όταν έχουμε κάποιο κρύωμα ή ίωση (αν και ο ψευδάργυρος θεωρείται καλύτερος σε αυτό). Είναι υδατοδιαλυτή βιταμίνη, απαραίτητη για τη φυσιολογική ανάπτυξη. Δεδομένου ότι είναι υδατοδιαλυτή, τις επιπλέον ποσότητες το σώμα δεν τις χρησιμοποιεί και τις αποβάλλει μέσω των ούρων μέσα σε ένα 24ωρο.

Βοηθά στην αποκατάσταση μετά την προπόνηση. Αν είσαι αθλητής και προπονείσαι σκληρά η βιταμίνη C μπορεί να βοηθήσει στην προστασία του ανοσοποιητικού συστήματος και να βοηθήσει στην αποκατάσταση των bodybuilders μετά από έντονη προπόνηση.

Ενισχύει την απόδοσή σου. Για τους αθλητές, η βιταμίνη C διατηρεί τα επίπεδα της τεστοστερόνης υψηλά, κρατώντας την κορτιζόλη χαμηλά. Αυτό βοηθά το σώμα σου να αποδώσει καλύτερα σε καθημερινή βάση.

Έχει αντιοξειδωτική δράση. Θεωρείται σπουδαίο αντιοξειδωτικό, το οποίο μπλοκάρει τις βλάβες που προκαλούνται από τις ελεύθερες ρίζες, υποπροϊόντα που προκύπτουν όταν το σώμα μετατρέπει την τροφή σε ενέργεια. Επίσης μειώνει τη βλάβη στον οργανισμό που προκαλείται από τα τοξικά χημικά, τη ρύπανση, τον καπνό του τσιγάρου κ.λπ.

Είναι αντιγηραντική. Η βιταμίνη C είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη και την επισκευή των ιστών σε όλα τα μέρη του σώματος. Χρησιμοποιείται για το σχηματισμό του κολλαγόνου, μία πρωτεΐνη που διατηρεί ελαστικό το δέρμα, τους τένοντες, τους συνδέσμους και τα αιμοφόρα αγγεία. Είναι επίσης σημαντική για την επούλωση των πληγών, και για την επισκευή και συντήρηση των χόνδρων, τα οστά και τα δόντια. Προλαμβάνει την αρθρίτιδα επίσης σε αθλητές και σε όσους γυμνάζονται.

Ενισχύει τα τοιχώματα των αρτηριών. Μπορεί να αποτρέψει βλάβες στα κύτταρα που προκαλούνται από τη γήρανση, καθώς και να βοηθήσει στη μείωση του στρες.

Προφυλάσσει από φλεγμονή. Συμμετέχει στο μεταβολισμό των πρωτεϊνών. Εμποδίζει τη σύνθεση των ζωικών πρωτεϊνών που προκαλούν μόλυνση και φλεγμονή. Πιστεύεται επίσης ότι η χρήση της βιταμίνης C μπορεί να έχει προληπτικό ρόλο σε καρδιοπάθειες, εγκεφαλικό επεισόδιο και καρκίνο.

Εάν έχεις έλλειψη σε βιταμίνη C

Τότε τα συμπτώματα που μπορεί να παρουσιάσεις είναι:

Ξηρότητα και τριχόπτωση

Ουλίτιδα- Αιμορραγία των ούλων

Αποδυνάμωση του σμάλτου των δοντιών

Τραχύ, ξηρό, φολιδωτό δέρμα

Καθυστέρηση σε επούλωση πληγών

Ρινορραγία

Πρησμένες και επώδυνες αρθρώσεις

Αναιμία

Μειωμένη ικανότητα του ανοσοποιητικού να καταπολεμά τις λοιμώξεις

Πιθανή αύξηση του σωματικού βάρους, λόγω της επιβράδυνσης του μεταβολισμού

Σκορβούτο.

Πόσο χρειάζεσαι; Η Ευρωπαϊκή Ένωση συνιστά 60 mg την ημέρα, ενώ το υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ (USDA) συνιστά 90 mg κι επιπλέον 35 mg για τους καπνιστές. Δεν υπάρχουν κατευθυντήριες γραμμές για τους αθλητές.

Τι πρέπει να προσέχεις
Ένα πράγμα δεν πρέπει να κάνεις: να την πάρεις με άδειο στομάχι. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε δυσπεψία. Επίσης, μην λάβεις μεγάλες ποσότητες γιατί μπορεί να προκαλέσει διάρροια, διαταραχές στον ύπνο και ναυτία. Μην λαμβάνεις περισσότερα από 1.000 mg βιταμίνης C.

Φυσικές πηγές της βιταμίνης C Μούρα, πεπόνι, πορτοκάλι, μπρόκολο, κόκκινο λάχανο, πράσινη και κόκκινη πιπεριά, ακτινίδια, ντομάτες, φράουλες, ανανάς, καρπούζι, κουνουπίδι, λαχανακια Βρυξελλων. Δες εδώ τα κορυφαία συμπληρώματα διατροφής με βιταμίνη C.