Τι ισχύει και τι δεν ισχύει με τα κιλά των γιορτών;

Τι ισχύει και τι δεν ισχύει με τα κιλά των γιορτών;

Είναι μύθος ότι οι γιορτές παχαίνουν;

wefit

Χριστούγεννα, πρωτοχρονιά και καραντίνα! Όλα μπορούν να σε παχύνουν αλλά κάποια πράγματα από όσα πιστεύεις για την αύξηση του βάρους κατά τις γιορτές στην πραγματικότητα δεν ισχύουν. Σε αυτό το άρθρο μπορείς να δεις πως οι γιορτές επηρεάζουν πραγματικά το βάρος σου και τι ισχύει αλλά και τι δεν ισχύει.

ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ: Οι περισσότεροι άνθρωποι παίρνουν 5-10 κιλά στις γιορτές

Μια πρόσφατη μελέτη από το Texas Tech University παρακολούθησε 48 άνδρες και 100 γυναίκες ηλικίας 18 έως 65 ετών για έξι εβδομάδες, μεταξύ των Ευχαριστιών και της Πρωτοχρονιάς. Στην αρχή και στο τέλος της μελέτης, οι ερευνητές μέτρησαν το βάρος και το ποσοστό σωματικού λίπους των εθελοντών. Κατά μέσο όρο, οι εθελοντές πήραν ενάμισι κιλό (άνδρες περίπου δύο κιλά ο καθένας και περίπου ένα κιλό οι γυναίκες), πολύ λιγότερο από τα 7 έως 10 κιλά που πίστευαν ότι μπορεί να είχαν πάρει.

ΙΣΧΥΕΙ: Το φούσκωμα δεν λίπος

Ένας από τους λόγους για τους οποίους μπορεί να νιώθεις ότι έχεις πάρει περισσότερο βάρος από συμβαίνει επειδή πολλά τρόφιμα των γιορτών προκαλούν φούσκωμα και κατακράτηση νερού. Για παράδειγμα,

κάθε φορά που τρως περισσότερους υδατάνθρακες από το συνηθισμένο, τους αποθηκεύεις ως γλυκογόνο, που απορροφάται στον μυϊκό ιστό.

Κρατώντας περισσότερο γλυκογόνο από ότι συνήθως, μπορεί να σε κάνει να νιώθεις κουρασμένος και τα ρούχα σου να σου φαίνονται σφιχτά, αλλά μόλις επιστρέψεις στο συνηθισμένο τρόπο διατροφής σου, θα μειωθεί αυτή η αίσθηση. Επίσης, τα τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε νάτριο, όπως τα ψωμιά και τα είδη αρτοποιίας, τα οποία δεν φαίνονται ως «αλμυρά» αλλά είναι πλούσια σε νάτριο, προκαλούν κατακράτηση υγρών.

ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ: Η γυμναστική σε σώζει από τα κιλά των γιορτών

Στην ίδια μελέτη που έκανε το Texas Tech University, τα μισά από τα άτομα που δεν γυμναζόντουσαν και τα άλλα μισά που γυμνάζονταν περίπου πέντε ώρες την εβδομάδα, πήραν το ίδιο βάρος. Αυτή δεν είναι η πρώτη μελέτη που δείχνει ότι η έντονη άσκηση μπορεί να μην οδηγήσει σε αδυνάτισμα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να χάσεις τις προπονήσεις σου. Υπάρχουν πολλά οφέλη της άσκησης που δεν έχουν καμία σχέση με το βάρος, όπως η μείωση του στρες και η βελτίωση του ύπνου, οπότε συνέχισε να γυμνάζεσαι, απλώς μην την υπολογίζεις ως τρόπο να κάψεις τα μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες.

ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ: Θα τα χάσω από τον Ιανουάριο

Η απόκτηση ενός κιλού ή δύο κιλών λίπους μπορεί να φαίνεται ελάχιστη, αλλά ένα κιλό λίπους  αντιστοιχεί σε 7.700 θερμίδες. Δηλαδή δυο με τρία εορταστικά τραπέζια στη σειρά, με γλυκά, ψωμιά και εδέσματα μπορεί εύκολα να σου φορτώσουν αυτές τις θερμίδες. Επιπλέον, μελέτες δείχνουν ότι οι περισσότεροι από εμάς εγκαταλείπουμε τις αποφάσεις που βάζουμε για την Πρωτοχρονιά και επομένως δεν καταφέρνουμε να χάσουμε τα κιλά από τον Ιανουάρι.

ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ: Αν δεν φάω γλυκά δεν θα παχύνω

Η άποψη ότι τα γλυκά των γιορτών παχαίνουν έχει μια δόση αλήθειας, αλλά και μύθου. Μπορείς να φας κουραμπιέδες και μελομακάρονα αλλά το θέμα είναι πόσο συχνά και σε τι ποσότητα. Ένα κλασσικό κομμάτι κουραμπιέ αποδίδει περίπου 290-300 θερμίδες, ενώ αντίστοιχα του μελομακάρονου περίπου 180-200 θερμίδες. Σε καμία περίπτωση δεν απαγορεύονται αρκεί να παρασκευαστούν σε μικρότερα κομμάτια, μπουκίτσες, ώστε να μην σε επιβαρύνουν το ίδιο, με την προϋπόθεση βέβαια ότι θα κρατήσεις το μέτρο.

ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ: Δεν είναι πολύ αργά να αποφύγεις να πάρεις κιλά

Για να νικήσεις τις πιθανότητες που ξεκινούν σήμερα, δεσμεύσου σε δύο απλούς στόχους από τώρα έως την 1η Ιανουαρίου: υπολόγιζε τους υδατάνθρακες που καταναλώνεις και πίνε περισσότερο νερό. Στις γιορτές μείωσε τους πολλούς απλούς υδατάνθρακες (όπως ψωμιά και γλυκά). Η στρατηγική νούμερο δύο, που θέλει να πίνεις περισσότερο νερό, δεν είναι μόνο σημαντική για να παραμείνεις ενυδατωμένος (ειδικά εάν θα σου αρέσει το κρασί και τα κοκτέιλ). Είναι επίσης μια έξυπνη στρατηγική ελέγχου βάρους. Μια μελέτη διαπίστωσε ότι οι ενήλικες που μείωσαν δύο φλιτζάνια νερό πριν από τα γεύματα πήραν 40% περισσότερο βάρος σε μια περίοδο 12 εβδομάδων και μια άλλη διαπίστωσε ότι το πόσιμο νερό πριν από τα γεύματα οδήγησε σε λιγότερη κατανάλωση. Και η κατανάλωση νερού θα σε βοηθήσει να αποφύγεις τόσο τα γλυκά όσο και τα γλυκά ποτά, τα οποία μπορεί και τα δύο να επηρεάσουν το βάρος σου.