Γιατί η βιταμίνη Κ και Κ2 είναι trend;

Γιατί η βιταμίνη Κ και Κ2 είναι trend;

Μέχρι πρόσφατα μόνον οι ορειβάτες γνωρίζουν ότι Κ2 είναι το «βουνό της γνώσης» και το δεύτερο ψηλότερο βουνό στη γη μετά το Έβερεστ (ύψος 8.611 μέτρα, μεταξύ Μπαλτιστάν, Πακιστάν και την Αυτόνομη Επαρχία Τατζίκ της Κίνας) και όχι κάποια βιταμίνη.Γιατί η Κ2 είναι trend μεταξύ των επιστημόνων; Επειδή θεωρούν ότι είναι ο κρίκος της αλύσιδας που έλειπε για την υγεία των οστών. Αν και εκτιμάται ότι από οστεοπόρωση πάσχουν πάνω από 200 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως και πως ο αριθμός αυτός αυξάνεται, υπάρχει μια βιταμίνη που έχει τη δύναμη να βελτιώσει σημαντικά την υγεία των οστών. Η βιταμίνη Κ2!

wefit

Τι είναι η βιταμίνη Κ

Όταν η βιταμίνη Κ ανακαλύφθηκε για πρώτη φορά το 1929, οι επιστήμονες πίστευαν ότι τα παρακλάδια της Κ1 και Κ2  ήταν παραλλαγές αυτής και έτσι η έρευνα επικεντρώθηκε στον ρόλο της Κ1 στην πήξη του αίματος. Μόνο τις τελευταίες δεκαετίες η έρευνα έχει δείξει τα άλλα οφέλη που προσφέρει η Κ2. Η βιταμίνη Κ2 είναι απαραίτητη για την διατήρηση της πυκνότητας των οστών και της υγείας του δέρματος, την καλή εγκεφαλική λειτουργία, τον έλεγχο του πολλαπλασιασμού των κυττάρων και την καλή λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος. Η κυριότερη λειτουργία της είναι ότι ενεργοποιεί μια πρωτεΐνη που κατευθύνει και ελέγχει την εναπόθεση ασβεστίου από τις αρτηρίες και τα νεφρά.

Οι δύο βασικοί τύποι της βιταμίνης Κ

Η βιταμίνη Κ είναι μια ομάδα λιποδιαλυτών βιταμινών που περιλαμβάνει δύο επιμέρους υποομάδες: τη βιταμίνη Κ1 και τη βιταμίνη Κ2.

Βιταμίνη Κ1: Περνάει κατευθείαν από το συκώτι και συμβάλλει στη σωστή πήξη του αίματος, προστατεύει τα αιμοφόρα αγγεία από την ασβεστοποίηση και βοηθά τα οστά να διατηρήσουν ασβέστιο και να αναπτύξουν τη σωστή κρυσταλλική δομή. Βρίσκεται στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά.

Βιταμίνη Κ2: Βρίσκεται στο έντερο, δεν απορροφάται από αυτό και περνάει στις κενώσεις. Η Κ2 πηγαίνει στα τοιχώματα των αγγείων, στα κόκκαλα και σε ιστούς. Βρίσκεται σε φαγητά που έχουν υποστεί ζύμωση, ειδικά σε τυριά επειδή παράγεται από βακτήρια.

Πώς σε ωφελεί η Κ2

1 Προστατεύει τα οστά σου

Αν και η πρόσληψη ασβεστίου, η βιταμίνη D και η άσκηση με βάρη εξακολουθούν να αποτελούν τα θεμέλια της καλής υγείας των οστών, υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι η Κ2 μπορεί να κάνει τη διαφορά. Ολλανδική μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2013 έδειξε ότι εθελοντές που λάμβαναν Κ2 για τρία χρόνια βελτίωσαν σημαντικά την οστική πυκνότητα και σε μεταεμμηνοπαυσιακές γυναίκες. Μια προηγούμενη ιαπωνική μελέτη διαπίστωσε ότι Κ2 ήταν εξίσου αποτελεσματική με ένα φάρμακο της οστεοπόρωσης μειώνοντας τον ρυθμό κατάγματος (περίπου 8%) σε μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες με οστεοπόρωση.

2 Προφυλάσσει από τον καρκίνο του προστάτη

Γερμανοί ερευνητές βρήκαν πως η βιταμίνη Κ2 παρέχει σημαντική προστασία από τον καρκίνο του προστάτη, ο οποίος είναι από τους κυριότερους λόγους καρκίνου στους άντρες. Μάλιστα όσοι λαμβάνουν Κ2 έχουν κατά 50% λιγότερο κίνδυνο να προσβληθούν από αυτή τη μορφή καρκίνου.

3 Συμβάλλει στην υγεία της καρδιάς σου

Αν κάποιος σου έλεγε «φάε λιπαρά τυριά και σώσε την καρδιά σου» θα το πίστευες; Κι όμως! Αυτό εξηγεί και το «Γαλλικό παράδοξο», σύμφωνα με το οποίο οι Γάλλοι καταναλώνουν τεράστιες ποσότητες λιπαρών τυριών, αλλά δεν έχουν υψηλά ποσοστά καρδιοπάθειας. Αυτό οφείλεται πιθανότατα στην Κ2!

Τρόφες VS διατροφικών συμπληρωμάτων

Μπορείς να λάβεις περισσότερη Κ2 μέσω της διατροφής; Ναι, αν σου αρέσει το τυρί και δεν έχεις πρόβλημα με τις επιπλέον θερμίδες και το λίπος. Για παράδειγμα το γκούντα, το ένταμ και το μπρι έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε K2. H φέτα, το σκληρό γίδινο τυρί καθώς και άλλα σκληρά τυριά διαθέτουν Κ2, αλλά χαμηλής περιεκτικότητας. Γενικά τα τυριά αργής ωρίμανσης, το κεφίρ, ο κρόκος του αβγού και τα λιπαρά ψάρια περιέχουν Κ2.

Πόση Κ2 είναι αρκετή;

Δεν υπάρχουν επίσημες οδηγίες σχετικά με την αναγκαία ποσότητα πρόσληψης της Κ2. Αν καταναλώνεις 120 γραμμάρια τυρί καθημερινά θα πάρεις μία ικανοποιτική ποσότητα αλλά και 20 γραμμάρια κορεσμένου λίπους σε μια μέρα! Άλλες καλές πηγές τροφίμων της Κ2 είναι το συκώτι χήνας αλλά και τα πράσινα λαχανικά. Για τους λόγους αυτούς, ένα συμπλήρωμα είναι μια καλή ιδέα. Δοκίμασε τη Vitamin Κ Complex της Lamberts παρέχει 45μg Κ2 και 30μg Κ1, στη φυσική τους μορφή ώστε να επιτευχθεί η πρόσληψη 75μg ανά ταμπλέτα και η κάλυψη του 100% της ημερήσιας συνιστώμενης δόσης (RDA) ή την Κ2 της Solgar η οποία είναι φυσικής προέλευσης και προέρχεται από Natto (εκχύλισμα από ζυμωμένους καρπούς σόγιας), το οποίο θεωρείται η πιο πλούσια πηγή K2 στη μορφή MK-7. Είναι σημαντικό να γνωρίζεις πως η βιταμίνη K δεν κάνει όλη τη δουλειά μόνη της. Χρειάζεται συνεργάτες, και η βιταμίνη D είναι ένας από αυτούς. Αυτοί οι δύο συνεργάζονται για να αυξήσουν την πρωτεΐνη Matrix Gla (MGP), η οποία είναι υπεύθυνη για την προστασία των αιμοφόρων αγγείων από ασβεστοποίηση.

Υπάρχει κίνδυνος από υπερδοσολογία;

Μέχρι στιγμής δεν έχει διαπιστωθεί τοξικότητα. Η Κ2 δεν είναι τοξική ούτε και σε μεγαλύτερες δόσεις από τις συνηθισμένες.