5 μύθοι για τον διαβήτη και τι πραγματικά ισχύει

5 μύθοι για τον διαβήτη και τι πραγματικά ισχύει

Μάθε περισσότερα για αυτό και άλλους μύθους για να διαπιστώσεις τι ισχύει για το διαβήτη και τη διατροφή.

wefit

Μύθος 1ος:  Όταν τρως πολλά γλυκά θα πάθεις διαβήτη

Πώς προκύπτει ο διαβήτης; Οι αιτίες δεν είναι πλήρως κατανοητές. Αυτό που είναι γνωστό είναι πως η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης είναι απίθανο να προκαλέσει διαβήτη. Αντιθέτως, ο διαβήτης ξεκινά όταν κάτι διαταράσσει την ικανότητα του οργανισμού να μετατρέψει την τροφή σε ενέργεια. Για να καταλάβεις τι συμβαίνει όταν έχεις διαβήτη, έχε αυτά στο νου σου: το σώμα σου διασπά μεγάλο μέρος της τροφής που καταναλώνεις σε γλυκόζη, ένα είδος σακχάρου που χρειάζεται για να τροφοδοτεί τα κύτταρα. Η ορμόνη ινσουλίνη παράγεται στο πάγκρεας. Η ινσουλίνη βοηθά τα κύτταρα του οργανισμού να χρησιμοποιήσουν τη γλυκόζη ως καύσιμο. Αυτοί είναι οι πιο συνήθεις τύποι διαβήτη:

Ο διαβήτης τύπου 1 προκύπτει όταν το πάγκρεας δεν μπορεί να παράγει ινσουλίνη. Χωρίς ινσουλίνη, το σάκχαρο συσσωρεύεται στα αιμοφόρα αγγεία. Οι άνθρωποι με διαβήτη τύπου 1 πρέπει να παίρνουν ινσουλίνη για να βοηθούν τη μεταφορά του σακχάρου στα κύτταρα. Ο διαβήτης τύπου 1 θεωρείται ο νεανικός διαβήτης. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι εμφανίζεται όταν κάτι πάει στραβά με το ανοσοποιητικό.

Ο διαβήτης τύπου 2 προκύπτει όταν το πάγκρεας δεν παράγει αρκετή ινσουλίνη ή όταν η ινσουλίνη δεν λειτουργεί σωστά ή και τα δύο. Όταν είσαι υπέρβαρη, αυξάνονται οι πιθανότητες διαβήτη τύπου 2. Μπορεί να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε ηλικία.

Ο διαβήτης της εγκυμοσύνης εμφανίζεται σε κάποιες γυναίκες κατά την εγκυμοσύνη. Οι ορμονικές αλλαγές εμποδίζουν την ινσουλίνη να λειτουργήσει σωστά. Συνήθως, οι γυναίκες με διαβήτη κυοφορίας πρέπει να παίρνουν ινσουλίνη. Η πάθηση θεραπεύεται συνήθως μετά τον τοκετό.

Μύθος 2ος:  Μπορείς να ρυθμίσεις τα φάρμακα για το διαβήτη ώστε να «αντισταθμίζουν» αυτά που τρως.

Αν παίρνεις ινσουλίνη για το διαβήτη, ίσως μάθεις πώς να προσαρμόζεις την ποσότητα και τον τύπο που πρέπει να παίρνεις ανάλογα με την ποσότητα τροφής που καταναλώνεις. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορείς να τρως όσο θέλεις και μετά να παίρνεις περισσότερα φάρμακα για να σταθεροποιείς τα επίπεδα του σακχάρου σου. Αν χρησιμοποιείς άλλο τύπο φαρμάκων για το διαβήτη, μην προσπαθήσεις να προσαρμόσεις τη δόση ανάλογα με τα επίπεδα υδατανθράκων που περιέχουν τα γεύματά σου, εκτός αν σου το συστήσει ο γιατρός σου. Τα περισσότερα φάρμακα για το διαβήτη είναι πιο αποτελεσματικά όταν λαμβάνονται με συνέπεια, σύμφωνα με τις οδηγίες του γιατρού.

 

Μύθος 3ος: Πρέπει να κόψεις τις αγαπημένες σου τροφές.

Δεν υπάρχει κανένας λόγος να σταματήσεις να τρως τα αγαπημένα σου φαγητά όταν ακολουθείς διατροφή ειδική για διαβήτη. Αντιθέτως, προσπάθησε να:

Αλλάξεις τον τρόπο μαγειρέματος των αγαπημένων σου φαγητών.

Αλλάξεις τις άλλες τροφές που συνήθως τρως μαζί με τις αγαπημένες σου.

Μειώσεις τις μερίδες των αγαπημένων σου τροφών.

Χρησιμοποιείς τις αγαπημένες σου τροφές ως ανταμοιβή που ακολουθείς πιστά το πρόγραμμα των γευμάτων σου.

Ένας διατροφολόγος θα σε βοηθήσει να βρεις τρόπους να συμπεριλάβεις τα αγαπημένα σου φαγητά στο διατροφικό σου πλάνο..

 

Μύθος 4ος: Πρέπει να τρως γεύματα ειδικά για διαβητικούς.

Η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχει στην ουσία «διατροφή ειδική για διαβήτη». Οι τροφές που είναι υγιεινές για τους διαβητικούς είναι επίσης καλές επιλογές για την υπόλοιπη οικογένεια. Συνήθως δεν υπάρχει ανάγκη προετοιμασίας ξεχωριστών, ειδικών γευμάτων για το διαβήτη. Η διαφορά ανάμεσα στη διατροφή για διαβητικούς και την «κανονική» διατροφή της οικογένειας είναι η εξής: αν έχεις διαβήτη, θα πρέπει να παρακολουθείς πιο προσεκτικά τι τρως. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να προσέχεις το συνολικό αριθμό θερμίδων που προσλαμβάνεις και την ποσότητα και το είδος υδατανθράκων, λιπαρών και πρωτεϊνών που τρως. Ένας διατροφολόγος θα σε βοηθήσει να μάθεις πώς να το κάνεις.

Μύθος 5ος: Οι διαιτητικές τροφές είναι οι καλύτερες επιλογές για τους διαβητικούς.

Επειδή μια τροφή ονομάζεται «διαιτητική», δεν σημαίνει ότι είναι η καλύτερη επιλογή για τους διαβητικούς. Μάλιστα, οι «διαιτητικές» τροφές μπορεί να είναι ακριβές κι όχι απαραιτήτως πιο υγιεινές από τις «κανονικές» τροφές ή τα φαγητά που μαγειρεύεις μόνος σου. Όπως με κάθε τροφή που επιλέγεις, πρέπει να διαβάζεις προσεκτικά τις ετικέτες για να δεις αν τα συστατικά και η ποσότητα θερμίδων είναι καλή επιλογή για σένα. Αν έχεις αμφιβολίες, ρώτα τον γιατρό σου ή ένα διατροφολόγο.