Πόσο ιδρώνεις τη φανέλα; 6 πράγματα που ΔΕΝ ξέρεις για τον ιδρώτα

Πόσο ιδρώνεις τη φανέλα; 6 πράγματα που ΔΕΝ ξέρεις για τον ιδρώτα

Ο ιδρώτας υπάρχει για δύο λόγους: για να ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματός μας και να μας… ταπεινώνει τις μέρες που ξεχνάμε να φορέσουμε αποσμητικό. Διάβασε σχετικά: Οι 10 κανόνες των αποσμητικών που βάζουν τέλος στην κακοσμία και τον ιδρώτα

wefit

Η θερμοκρασία του σώματός μας είναι περίπου 36,6 Κελσίου. Εάν ο εσωτερικός μας θερμοστάτης θερμανθεί λόγω της αυξημένης εξωτερικής θερμοκρασίας, θα λάβει μέτρα για να το ισορροπήσει και να το διορθώσει με την εφίδρωση. Η βασική αποστολή του ιδρώτα είναι ασφαλώς η θερμορύθμιση. Η αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος εξισορροπείται μέσω της απέκκρισης αυτού του υγρού, το οποίο έχει υψηλή συγκέντρωση σε χλωριούχο νάτριο και είναι κατά 99% νερό. Καθώς εξατμίζεται, ψύχει την επιφάνεια του δέρματος.

1 Υπάρχουν δύο είδη ιδρώτα

Η εφίδρωση παράγεται από δύο τύπους αδένων: τους εκκριτικούς (μεροκρινείς) που βρίσκονται σε όλο το σώμα και τους απεκκριτικούς (αποκρινείς) που βρίσκονται στις μασχάλες, στην περιοχή των βουβωνών και στο τριχωτό της κεφαλής. Ο ιδρώτας από τους εκκριτικούς αδένες παράγεται κατά την άσκηση και εξατμίζεται γρήγορα για να σε δροσίσει. Εκκρίνεται από τους πόρους και αποτελείται κυρίως από νερό, και λίγο αλάτι και κάλιο. Ο ιδρώτας από τους απεκκριτικούς αδένες εκκρίνεται από τους θύλακες των τριχών, περιέχει λιπαρά οξέα και πρωτεΐνες και συνδέεται με τη συναισθηματική εφίδρωση όπως νευρικότητα, φόβο, ενθουσιασμό και διέγερση/στρες, όπου το συμπαθητικό νευρικό σύστημα ευθύνεται γι’ αυτήν την ενεργοποίηση. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο μουσκεύουν οι μασχάλες σου κάθε φορά που δίνεις συνέντευξη για δουλειά ή πρόκειται να κάνεις μια παρουσίαση στο κοινό.

2 Ο ιδρώτας σε βοηθά να αντέχεις

Χωρίς ιδρώτα οι έντονες προπονήσεις θα τέλειωναν πολύ γρήγορα. Ενώ η ίδια η εφίδρωση δεν έχει άμεσο αντίκτυπο στη φυσική κατάσταση, διατηρώντας τη θερμοκρασία του σώματός μας, μας επιτρέπει να συνεχίζουμε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Καθώς αυξάνεται η θερμότητα του σώματος, χρειάζεται περισσότερη ενέργεια ενώ έχει χαμηλή λειτουργικότητα. Αυτό επηρεάζει τις επιδόσεις. Ο ιδρώτας δροσίσει το σώμα επιτρέποντάς του να προσαρμοστεί. Αυτό βοηθά στην προπόνηση ενώ αυξάνει και την αντοχή.

3 Η εφίδρωση είναι ένα σημάδι καλού ρυθμού στην προπόνηση

Την επόμενη φορά που θα δεις κάποιον να ιδρώνει πάρα πολύ στο γυμναστήριο μην υποθέσεις ότι δεν είναι σε φόρμα. Το σώμα τους κάνει απλώς τη δουλειά του. Οι άνθρωποι που είναι σε καλή φυσική κατάσταση ιδρώνουν περισσότερο επειδή τα σώματά τους έχουν εκπαιδευτεί να κρυώνουν πιο αποτελεσματικά. Οι ελίτ αθλητές μάλιστα ιδρώνουν γρηγορότερα. Για παράδειγμα, ενώ προετοιμαζόταν για τους θερινούς αγώνες του 1984 ο ολυμπιακός δρομέας των ΗΠΑ Alberto Salazar σημείωσε ρυθμό ιδρώτα 3,7 λίτρα/ώρα. Αυτό είναι κάτι παραπάνω από την ποσότητα νερού που μερικοί άνθρωποι πίνουν σε μια ολόκληρη μέρα! Ωστόσο οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι η απώλεια σε υγρά δεν πρέπει να υπερβαίνει το 2% της μάζας του σώματος και, επίσης, ότι για κάθε 500 γραμμάρια αποβαλλόμενου ιδρώτα, θα πρέπει να αναπληρώνουμε την ενυδάτωση του οργανισμού πίνοντας τουλάχιστον δύο ποτήρια νερό.

4 Ο ιδρώτας σου δεν μυρίζει πάντα το ίδιο

Μια καλά εκπαιδευμένη μύτη μπορεί να μαντέψει ότι χθες έφαγες κάρι, πίτσα ή σκορδαλιά. Αλλά η άσκηση και τα συναισθήματα παράγουν ιδρώτα από δύο διαφορετικούς αδένες, οπότε η κακοσμία από την εφίδρωση διαφέρει. Ο ιδρώτας είναι αρχικά άοσμος, αλλά ο συναισθηματικός ιδρώτας μπορεί να μυρίζει άσχημα. Ο ίδιος ο ιδρώτας δεν μυρίζει πραγματικά. Η κακοσμία εμφανίζεται όταν ο ιδρώτας δεν εξατμίζεται και αναμιγνύεται με τα βακτήρια του δέρματος. Κατά την άσκηση, οι εκκριτικοί αδένες παράγουν ένα άοσμο υγρό που είναι κυρίως νερό. Εξατμίζεται γρήγορα επειδή προσπαθεί να σε δροσίσει. Αλλά ο συναισθηματικός ιδρώτας δεν έχει τον ίδιο στόχο. Ερχόμενος από τους απεκκριτικούς αδένες, χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να εξατμιστεί, πράγμα που σημαίνει ότι υπάρχει περισσότερος χρόνος να τον διασπάσουν τα βακτήρια και να προκαλέσουν κακοσμία. Διάβασε σχετικά: Τι να κάνεις για να ιδρώνεις λιγότερο το καλοκαίρι; 

5 Περισσότερος ιδρώτας δεν σημαίνει μεγαλύτερη καύση θερμίδων

Όσο περισσότερο ιδρώνεις τόσο περισσότερες θερμίδες καις; Όχι βέβαια. Όλοι οι άνθρωποι ιδρώνουν με διαφορετικούς ρυθμούς, οπότε ενώ μπορεί να είσαι μούσκεμα στο ιδρώτα και ο φίλος σου απλώς να έχει ιδρώσει μόνον τις μασχάλες του, δεν σημαίνει ότι εσύ έχεις κάψει περισσότερες θερμίδες.

6 Κρίνεις τους άλλους ανάλογα με τον τρόπο που ιδρώνουν

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη οι διάφοροι τύποι ιδρώτα μπορεί να επηρεάσουν τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τους άλλους. Το 2013 ερευνητές διαπίστωσαν ότι η οσμή που προκαλείται από εφίδρωση σε αγχωτικές καταστάσεις προκάλεσε διαφορετικές κοινωνικές αντιδράσεις από τον ιδρώτα που προκαλεί η άσκηση. Οι άνδρες αντιλαμβανόταν ότι οι γυναίκες ήταν λιγότερο σίγουρες, λιγότερο ικανές και λιγότερο αξιόπιστες όταν μύριζε ο ιδρώτας τους λόγω άγχους, αλλά όχι όταν μύριζε άσχημα μετά την άσκηση. Ωστόσο, οι γυναίκες δεν επηρεάστηκαν από κανενός είδους ιδρώτα. Διάβασε σχετικά: Τι αποκαλύπτει ο ιδρώτας σου για σένα;