Μήπως είσαι βουλιμικός στην άσκηση και δεν το ξέρεις;

Μήπως είσαι βουλιμικός στην άσκηση και δεν το ξέρεις;

Μήπως νιώθεις ενοχές όταν δεν μπορείς να πας στο γυμναστήριο; Ή μήπως αυξομειώνεις τα γεύματά σου ανάλογα με το αν έτρεξες ή όχι; Έχεις εμμονή στο να κάψεις όσο το δυνατόν περισσότερες θερμίδες και φοβάσαι ότι δεν τα καταφέρνεις; Όλα αυτά είναι συμπτώματα της γυμναστικής βουλιμίας (exercise bulimia), μιας κατάστασης που έχει κάνει την εμφάνισή της τα τελευταία χρόνια. Μοιάζει με τη νευρική βουλιμία αλλά εμφανίζεται πιο συχνά στους άνδρες. Στις γυναίκες, εμφανίζεται ως επιθυμία για απώλεια βάρους, ενώ στους άνδρες μπορεί να εκδηλωθεί ως επιθυμία για μείωση του σωματικού λίπους ή απόκτησης μυικού όγκου ή δύναμης.

wefit

Τί είναι η γυμναστική βουλιμία;

Η γυμναστική βουλιμία είναι μια ψυχική διαταραχή, κατά την οποία το άτομο αντισταθμίζει το φαγητό μέσω άσκησης. Πρόκειται για μια ακραία συμπεριφορά και έχει κάποια χαρακτηριστικά παρόμοια με τη νευρική βουλιμία. Η νευρική βουλιμία είναι μια διατροφική διαταραχή και χαρακτηρίζεται από υπερφαγία, η οποία ακολουθείται από την προσπάθεια απαλλαγής από τις περιττές θερμίδες συνήθως μέσω εμετού, καθαρτικών, διουρητικών και υπερβολικής άσκησης. 

Ποια είναι τα συμπτώματα της γυμναστικής βουλιμίας;

Η άσκηση είναι ένα υγιές χόμπι. Αλλά αν αγχώνεσαι πάρα πολύ για την άσκηση και την απώλεια βάρους είναι ένα σύμπτωμα της γυμναστικής βουλιμίας. Άλλα συμπτώματα περιλαμβάνουν:

Παρακολουθείς εμμονικά πόσες θερμίδες καις κατά τη διάρκεια της προπόνησης.

Ανησυχείς και θυμώνεις ή νιώθεις ένοχος εάν χάσεις μια προγραμματισμένη προπόνηση.

Ζυγίζεσαι συνεχώς για να διαπιστώσεις πόσο αδύνατος είσαι και νιώθεις την ανάγκη να γυμναστείς περισσότερο για να φτάσεις στο «επιθυμητό» σου βάρος.

Έχεις λανθασμένη αυτοεικόνα, βλέπεις το σώμα σου διαφορετικά από ότι το βλέπουν οι άλλοι.

Θυμώνεις ή αμύνεσαι εάν κάποιος σου πει ότι γυμνάζεσαι πάρα πολύ.

Δικαιολογείς την υπερβολική συμπεριφορά στην άσκηση, ορίζοντας τον εαυτό σου ως «ειδικό» της άσκησης ή ελίτ αθλητή.

Δίνεις προτεραιότητα στις προπονήσεις σου και όχι στις κοινωνικές σου συναναστροφές ή τη δουλειά σου.

Γυμνάζεσαι ακόμη κι αν είσαι άρρωστος ή τραυματισμένος.

Δεν ξεκουράζεσαι ποτέ, δεν κάνεις ρεπό από την άσκηση.

Έχεις αυπνίες. 

Παρουσιάζεις καταθλιπτικά επεισόδια εάν δεν γυμναστείς.

Οι γυναίκες παρουσιάζουν αμηνόρροια λόγω υπερβολικής άσκησης. Εάν είναι χρόνια, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αναπαραγωγικά προβλήματα.

Πώς να το διαχειριστείς 

Συμβουλεύσου έναν ψυχολόγο ψυχοθεραπευτή. Είναι σημαντικό να συζητήσεις πόσο συχνά κάνεις εμμονικές σκέψεις για την άσκηση. Θα μπορέσει να σε βοηθήσει στην αλλαγή της εικόνας που έχεις για το σώμα σου και να σου προτείνει τρόπους να ξεπεράσεις τις αρνητικές απόψεις για τον εαυτό σου.

Μπορείς επίσης να συμβουλευτείς και έναν διαιτολόγο για να βελτιώσεις τη σχέση σου με τη διατροφή.

 Φίλια Μητρομάρα