Μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη: είναι ή όχι ασφαλή να τα παίρνεις όταν τρέχεις;

Μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη: είναι ή όχι ασφαλή να τα παίρνεις όταν τρέχεις;

Όποιος τρέχει μεγάλες αποστάσεις ή γενικώς γυμνάζεται γνωρίζει πως ένα παυσίπονο πριν ή μετά την άσκηση θα τον βοηθήσει να καταπραύνει τον πόνο από την έντονη προπόνηση ή μετά από έναν αγώνα. Μερικοί μάλιστα αστειεύονται ότι παίρνουν Βιταμίνη Ι (ιβουπροφαίνη). Όμως τι ισχύει: τα παυσίπονα ή αλλιώς τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη κάνουν ή όχι δουλειά με τις φλεγμονές και είναι ή όχι ασφαλή να τα παίρνεις όταν τρέχεις;

wefit

Τι είναι τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη

Τα μη στεροειδή αντιφλεγµονώδη φάρµακα είναι φάρμακα που δεν περιέχουν κορτιζόνη (είναι δηλαδή στεροειδή) και µειώνουν τη φλεγµονή των αρθρώσεων, απαλύνοντας έτσι τον πόνο και τη δυσκαμψία. Υπάρχουν αρκετά µη στεροειδή αντιφλεγµονώδη φάρµακα, μεταξύ αυτών η ασπιρίνη, η ιβουπροφαίνη, η ναπροξένη, η ινδοµεθακίνη, η δικλοφαινάκη και η κετοπροφαίνη.

Δεν είναι ασφαλή τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη;

Αρκετοί ελίτ αθλητές αντοχής για να ανακάμψουν ταχύτερα και να ανταγωνιστούν σκληρότερα και περισσότερο έχουν στραφεί και σε αντικαταθλιπτικά που βοηθούν στη μείωση του πόνου των μυών μετά από την άσκηση ενώ οι αθλητές αντοχής χρησιμοποιούν ιβουπροφαίνη και άλλα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα,  πριν και κατά τη διάρκεια ενός αγώνα, σε μια προσπάθεια να ανταγωνιστούν με  υψηλότερη ένταση και μεγαλύτερη διάρκεια. Αλλά είναι αυτό ασφαλές;

Η συχνή λήψη παυσίπονων χωρίς συνταγή γιατρού, δηλαδή τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα γνωστά και ως ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ., μπορεί να έχει ανεπιθύμητες συνέπειες σε όσους ασκούνται έντονα. Ενώ φαίνεται να καταστέλλουν τις φλεγμονές ωστόσο, μελέτη δείχνει ότι, κατά τη διαδικασία αυτή μπορεί ενδεχομένως να επιβαρύνουν υπερβολικά τα νεφρά κατά τη διάρκεια παρατεταμένης άσκησης και να μειώσουν την ικανότητα των μυών να ανακάμψουν αργότερα. Η πολύ συχνή λήψη των μη στεροειδών αντιφλεγμονωδών μπορεί μερικές φορές να προκαλέσει στομαχικές διαταραχές ή γαστρεντερική αιμορραγία. Ο κίνδυνος ερεθισμού του στομάχου ή της αιμορραγίας αυξάνεται και με τη μακροχρόνια χρήση τους. Επιπλέον, αρκετές μελέτες έχουν βρει ελάχιστα αυξημένη απόδοση από τη λήψη ιβουπροφαίνης και προειδοποιούν ότι επειδή καλύπτει τον πόνο, ενδέχεται να οδηγήσει σε αυξημένο κίνδυνο τραυματισμού.

Διάβασε σχετικά: Αυτές είναι οι 5 τροφές που καταπολεμούν τις φλεγμονές!

Πρόβλημα και στα νεφρά

Μελέτη του Γκραντ Σ. Λίπμαν, καθηγητή Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Στάνφορντ στην Καλιφόρνια και υπεύθυνου γιατρού για αρκετούς υπερμαραθωνίους στις ΗΠΑ έδειξε ότι τα παυσίπονα, και συγκεκριμένα ή ιβουπροφαίνη, συμβάλλουν στο να αποκτήσουν οι αθλητές αντοχής προβλήματα στα νεφρά. 

Τα παυσίπονα μειώνουν την παραγωγή των προσταγλανδινών, που γεμίζουν τα σημεία των τραυματισμών στο σώμα μας και συμβάλλουν στον πόνο και τη φλεγμονή. Οι προσταγλανδίνες είναι ουσίες που παράγονται φυσικά από το σώμα, οι οποίες δρουν ως μεσολαβητές για μια ποικιλία φυσιολογικών λειτουργιών, συμπεριλαμβανομένης της προστασίας του βλεννογόνου του στομάχου και της ρύθμισης της αρτηριακής πίεσης. Επίσης προκαλούν πόνο και φλεγμονή. Η λήψη ιβουπραιφόνης έχει ως αποτέλεσμα να παράγονται λιγότερες προσταγλανδίνες και κατά συνέπεια να παρουσιάζεται μικρότερη φλεγμονή και μικρότερη διαστολή των αιμοφόρων αγγείων.

Οι ερευνητές ελέγχοντας την κρεατινίνη σε 89 μαραθωνοδρόμους, ένα παραπροϊόν της διαδικασίας φιλτραρίσματος αίματος των νεφρών, διαπίστωσαν ότι το 44% των υπερμαραθωνοδρόμων είχαν επίπεδα κρεατινίνης αρκετά υψηλά ώστε να υποδεικνύουν οξεία νεφρική βλάβη μετά τα 80 χλμ. Η επίπτωση ήταν ιδιαίτερα υψηλή μεταξύ των δρομέων που είχαν πάρει ιβουπροφαίνη σε σχέση με όσους είχαν πάρει placebo. Επιπλέον οι τραυματισμοί τους, με βάση τα επίπεδα κρεατινίνης, έτειναν να είναι πιο σοβαροί.

Να τρομοκρατηθώ;

Όπως και οι άλλοι δρομείς, το πρώτο ερώτημα που σκεφτήκαμε γι' αυτή τη μελέτη του Στάνφορντ που συνέδεσε τη νεφρική βλάβη με τη χρήση ιβουπροφαίνης ήταν: "Μπορεί αυτό να ισχύει για μένα;" Προφανώς, δεν είμαστε οι μοναδικοί στον κόσμο που τρέχουμε και πήραμε ιβουπροφαίνη για να ανακουφιστούμε από τον πόνο και και να μειώσουμε το πρήξιμο των αρθρώσεων. Τα καλά νέα είναι ότι για τους απλούς δρομείς ή και μαραθωνοδρόμους, η απάντηση είναι όχι, να μην τρομοκρατηθείς. Τα κακά νέα είναι ότι ίσως η μελέτη αυτή δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί.

Υπάρχει και καλύτερο παυσίπονο, σύμφωνα με τους ειδικούς;

Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι η φλεγμονή στο σώμα μετά την άσκηση αποτελεί μέρος της διαδικασίας αναγέννησης. Όσοι τρέχουν μεγάλες αποστάσεις καλό είναι να εξετάσουν και τις εναλλακτικές λύσεις, αν θέλουν να αποφύγουν τα φάρμακα, για την ανακούφιση των πόνων.

Μια σωστή προθέρμανση και καλή αθλητική διατροφή, σε συνδυασμό με επαρκή ενυδάτωση, μπορεί να είναι πιο σημαντική, πιο χρήσιμη και σίγουρα ασφαλέστερη για τη μείωση του πόνου από οποιοδήποτε φάρμακο. Επίσης, ο πάγος στους μυς μπορεί να κάνει πολύ καλή δουλειά. Διάβασε: Σπάσε τον πάγο. Γιατί στην άσκηση ο πάγος είναι φίλος σου;

Μην ξεχνάς: Ο στόχος της λήψης οποιουδήποτε φαρμάκου είναι να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής. Όλα τα παυσίπονα έχουν πιθανές παρενέργειες, γι' αυτό και πρέπει να σταθμίζεις κάθε φορά τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της λήψη τους.

Φίλια Μητρομάρα