Γυμναστική κορυφής: αναρρίχηση σε βράχο

Γυμναστική κορυφής: αναρρίχηση σε βράχο

Η αναρρίχηση είναι ένα σπορ που το έχεις ήδη δοκιμάσει κάποια στιγμή της ζωής σου. Όταν μωρό ακόμα προσπαθούσες σκαρφαλώνοντας να δραπετεύσεις από το πάρκο σου. Έπειτα όταν ήσουν παιδί ανέβαινες στα βράχια μαζί με τους φίλους σου για να βουτήξετε από το πιο ψηλό σημείο στη θάλασσα ή για να φτάσετε στην κορυψή του βράχου. Ε, κάτι τέτοιο είναι και η αναρρίχηση σε βράχο όπου δεν χρειάζεται τόσο πολύ δύναμη όσο κυρίως τεχνική, δηλαδή να μάθεις να κινείς το σώμα σου ή να το ισορροπείς στο ανάγλυφο του βράχου. Ο Άρης Θεοδωρόπουλος, εκπαιδευτής ορειβασίας και αναρρίχησης, εκπαιδευτής εναεριτών, οδηγός βουνού και ψυχή του διεθνούς πλέον αναρριχητικού φεστιβάλ Καλύμνου, το οποίο διεξάγεται κάθε Οκτώβριο σου μαθαίνει τα μυστικά της αναρρίχησης.

wefit

Είδη αναρρίχησης
Για να κάνεις αναρρίχηση ξεκινάς από τα 30- 40 μέτρα ύψος και φτάνεις μέχρι και τα 1000 μέτρα. Τα βασικά είδη:
Πίστα: Θα το κάνεις σε κάποιο γυμναστήριο ή σε κάποιον διαμορφωμένο χώρο, μέσα ή έξω. Πρόκειται για έναν τεχνητό τοίχο με τοποθετημένα «πιασίματα» και «πατήματα» έτσι ώστε να δημιουργούνται διαδρομές διαφορετικής δυσκολίας.
Bouldering: Γίνεται σε εσωτερικό ή και σε εξωτερικό χώρο, χωρίς σχοινί και είναι το σκαρφάλωμα σε μικρού ύψους βράχους. Θα χρειαστεί να φορέσεις αναρριχητικά παπούτσια, και να έχεις ένα στρωματάκι στο έδαφος για να αποσβέσει ενδεχόμενη πτώση καθώς και σκόνη μαγνησίας για να μην γλυτρούν τα δάχτυλα.
Σπορ: Εδώ η διαδρομή είναι ασφαλισμένη και απαιτεί μόνο ένα σχοινί, σετάκια, παπούτσια και μποντριέ. Στις διαδρομές υπάρχουν ήδη τοποθετημένες ασφάλειες, όπου απλά περνάς το σχοινί.
Παραδοσιακή: Η πραγματική περιπέτεια: Ο βράχος δεν έχει μόνιμες ασφάλειες και χρησιμοποιείς καρυδάκια και φρεντάκια σε φυσικές σχισμές για ασφάλιση. Μόνο για πολύ έμπειρους.
Solo: Στη μοναχική αναρρίχηση σκαρφαλώνεις με τις δικές σου δυνάμεις, χωρίς τη βοήθεια σχοινοσυντρόφου ο οποίος σε ασφαλίζει. Από μετρημένους στα δάχτυλα υπεραθλητές γίνεται και χωρίς σχοινί (free solo) και σου δίνει πλήρη ελευθερία κινήσεων και ταχύτητα. Αν όμως πέσεις «game over»!
Top rope: Είναι ο πιο ασφαλής τρόπος αναρρίχησης για αρχάριους, επειδή δεν υπάρχει κίνδυνος μεγάλης πτώσης ούτε κατανάλωση δύναμης για να περάσεις σετάκια στη διαδρομή. Η τεχνική ασφάλισης top-rope γίνεται συνήθως σε διαδρομές χαμηλού ύψους. Το σχοινί τοποθετείται από πριν σε μόνιμες ασφάλειες και όταν ο ένας αναρριχητής σκαρφαλώνει ένας δεύτερος τον ασφαλίζει. Tο top rope είναι ένας άριστος τρόπος για να μάθεις να σκαρφαλώνεις.

Ορολογία αναρρίχησης
Onsight: Αυτός που σκαρφαλώνει μία διαδρομή χωρίς να γνωρίζει τη διαδρομή. Μεταφράζεται "με την πρώτη ματιά".
Flash: Όταν συμβουλεύεσαι κάποιον που έχει σκαρφαλώσει μία συγκεκριμένη διαδρομή που θέλεις να κάνεις, ζητάς βοήθεια σχετικά με κινήσεις, πιασίματα κ.λπ.
2nd Go: Πρόκειται για την επιτυχημένη αναρρίχηση μιας διαδρομής με τη δεύτερη προσπάθεια.
Red Point: Είναι η αναρρίχηση μιας διαδρομής με περισσότερες από δύο προσπάθειες.
Crux: Θεωρείται το σημείο κλειδί μιας διαδρομής, το πιο δύσκολο.
Lead: Αυτός που ηγείται της διαδρομής και σκαρφαλώνει πρώτος, περνώντας τα σετάκια και το σχοινί.

Τι θα χρειαστείς
Εκτός από νερό, αντηλιακή κρέμα & lip steak και μικρό σακίδιο ο βασικός εξοπλισμός αποτελείται από:
Ειδικό κράνος αναρρίχησης
Αναρριχητική ζώνη (μποντριέ), σε συνδέει µε το σχοινί
Gri -gri, χρησιμοποιείται για την ασφάλιση
Διάφορα καραμπίνερ (ανθεκτικοί, ελαφριοί ειδικοί κρίκοι ασφαλείας)
Φρεντάκια και καρυδάκια, μέσα ασφάλισης που τοποθετείς στον βράχο 
Σετάκια. Αποτελούνται από δυο καραµπίνερ ενωµένα µεταξύ τους µε έναν ραµµένο ιµάντα
Ρεβέρσο, πολυχρηστική, ελαφριά, συσκευή για ταυτόχρονη ασφάλιση ραπέλ, ασφάλιση επικεφαλής με μονό ή διπλό σχοινί και ζουμάρισμα σε σταθερά σχοινιά.
Αναρριχητικά παπούτσια με σόλα από κατεργασμένο καουτσούκ και ασύμμετρο σχήμα.
Σκοινί. Στην αναρρίχηση το σχοινί είναι δυναμικό, δηλαδή ελαστικό 7-10% το οποίο μπορεί να απορροφήσει την ενέργεια μιας πτώσης.

Οι διαδρομές
Υπάρχουν αναρριχητικές διαδρομές οι οποίες βαθμολογούνται με κλίμακες δυσκολίας. Αυτό είναι σημαντικό για σε βοηθά να γνωρίζεις σε τι επίπεδό βρίσκεσαι. Όσο αυξάνει η δυσκολία τα πατήματα ή τα πιασίματα του βράχου είναι λιγότερα ενώ αυξάνεται η κλίση του βράχου (θετική, κάθετη ή αρνητική).

Ιδέα!
Η Μέκκα της αναρρίχησης είναι η Κάλυμνος. Τι θα έλεγες να έκανες μερικά μαθηματάκια και να έκλεινες φέτος για διακοπές στο νησί των σφουγγαράδων;
Πληροφορίες εδώ και εδώ