Πώς να επιδιορθώσεις μόνος σου τα ορειβατικά σου παπούτσια

Πώς να επιδιορθώσεις μόνος σου τα ορειβατικά σου παπούτσια

Είσαι στο βουνό και σου χάλασαν τα ορειβατικά σου παπούτσια; Δώσε τους το «φιλί της ζωής» και κάνε τα σαν καινούρια, για να μην σε «αφήσουν» στη μέση του πουθενά.

wefit

Τα παπούτσια είναι οι καλύτεροι και οι πιο αξιόπιστοι φίλοι στην περιπέτεια και στο βουνό. Τα αγαπάμε. Τα παίρνουμε μαζί μας παντού. Αλλά, όπως και όλα τα πράγματα, δεν διαρκούν για πάντα. Το καουτσούκ ραγίζει και οι φθορές είναι πολλές λόγω της καταπόνησης που δέχονται. Πολύ σύντομα κάποιο δάχτυλο ξεπροβάλλει, οι σόλες ξεκολλούν και το ύφασμα τρυπάει. Μπορείς απλά να αγοράσεις ένα νέο ζευγάρι παπούτσια, αλλά αυτά είναι τόσο τέλεια φορμαρισμένα και δεν θέλεις να τα αποχωριστείς. Όλοι δοκιμάσαμε στην απελπισία μας την… πανάρχαια τεχνική του κολλήματος, προκειμένου να συνεχίσουμε να ανεβαίνουμε στα βουνά σα να μη συνέβη τίποτα, αλλά όχι με ιδιαίτερη επιτυχία. Υπάρχουν πολλοί δημιουργικοί τρόποι για να παρατείνεις τη ζωή του αγαπημένου σου αναρριχητικού παπουτσιού ή και του παπουτσιού ορεινού τρεξίματος. Έχε απλώς υπόψη σου ότι οι προτάσεις αυτές είναι πρώτες βοήθειες, δίνοντας προσωρινή λύση και όχι μόνιμη σε ένα χαλασμένο παπούτσι. Για μόνιμη επιδιόρθωση χρειάζεται να το αναλάβει ένας ειδικός

Τρύπα στο παπούτσι 

Α' βοήθειες: Στην αρχή είναι απλώς μια μικρή τρυπούλα, τόσο μικρή που μόλις τη βλέπεις. Σύντομα, όμως, μεγαλώνει. Η κάλτσα και τα δάκτυλα σπρώχνουν προς την… έξοδο και τότε εμφανίζεται το μεγάλο σου δάκτυλο. Έχει ήδη μεταμορφωθεί σε μία μεγάλη τρύπα που δεν μπορείς πια να την αγνοήσεις. Πάρε μια μεγάλη βελόνα και ράψε την τρύπα με χοντρό νάιλον νήμα (ή οδοντικό νήμα). Χρησιμοποίησε ένα μοτίβο ραψίματος, ράβοντας οριζόντια πρώτα την τρύπα και, στη συνέχεια, κάθετα για να κρατήσει περισσότερο. 

Εσωτερική φθορά 

Α' βοήθειες: Οι ζώνες υψηλής πίεσης - όπως η φτέρνα - τείνουν να προκαλούν περισσότερη φθορά, γρηγορότερα από άλλες, στο παπούτσι. Αυτό, όχι μόνο μπορεί να προκαλέσει πρόβλημα στο πόδι, όπου τρίβεται στο εσωτερικό ύφασμα, μπορεί επίσης να φθείρει ακόμη περισσότερο το παπούτσι καθώς ιδρώτας, βρωμιά και υγρασία εισχωρούν στο εσωτερικό του. Εάν είσαι στο βουνό βάλε ένα κομμάτι ταινίας επισκευής σκηνών, το οποίο είναι ανθεκτικό και αδιάβροχο. Αλλιώς, αν έχεις χρόνο κόψε ένα κομμάτι δερματίνης και τοποθέτησέ το πάνω στο σημείο που έχει φθαρεί. Αυτό δημιουργεί μία έξτρα επένδυση και προστατεύει το παπούτσι από ιδρώτα και βρωμιά. Μπορείς επίσης να βάλεις ένα κομμάτι υφάσματος όπως τσόχα ή τζιν, και να το κολλήσεις πάνω στο σημείο, ενισχύοντας το με μερικές ραφές στις άκρες. 

Φθορά στην εξωτερική σόλα

Α' βοήθειες: Χρησιμοποίησε ένα παλιό ελαστικό ποδηλάτου ή ένα παλιό καουτσούκ για παπούτσι αναρρίχησης, για να επιδιορθώσεις τις φθαρμένες περιοχές στο κάτω μέρος του παπουτσιού σου. Το πέλμα των ελαστικών λειτουργεί τέλεια στη λάσπη, ενώ το κολλώδες καουτσούκ αναρρίχησης είναι χρήσιμο για τα βραχώδη εδάφη. Σε κάθε περίπτωση, κόψε με ένα μαχαίρι τη φθαρμένη περιοχή από τη σόλα. Κόψε το ελαστικό ή το καουτσούκ αναρρίχησης στο ίδιο μέγεθος. Βάλε δυνατή κόλλα και κόλλησε το ελαστικό ή το καουτσούκ αναρρίχησης στο σημείο. 

Κομμένες τρύπες κορδονιών

Α' βοήθειες: Ενίσχυσε τις άκρες των τρυπών όπου περνούν τα κορδόνια με δυνατή κόλλα ή με ένα βερνίκι νυχιών. Άφησέ το να στεγνώσει πριν βάλεις τα κορδόνια πάλι.

Ξεκόλλησε η σόλα

Α' βοήθειες: Εδώ θα χρειαστεί να κάνεις διάφορες πατέντες όπως να την κολλήσεις με κάποια κολλητική ταινία ή να δέσεις τα παπούτσια σου πάνω στα πόδια σου με κορδόνια, για να τη διατηρήσεις στη θέση της μέχρι το τέλος του περπατήματος.

Το πιο σημαντικό είναι η πρόληψη  

Η φθορά στα παπούτσια είναι αναπόφευκτη, αλλά υπάρχουν τρόποι για να διασφαλίσεις ότι το παπούτσι σου θα διαρκέσει όσο το δυνατόν περισσότερο. Εάν είσαι αρχάριος στην αναρρίχηση, αν γνωρίζεις ότι θα τα χρησιμοποιείς περισσότερο από δύο φορές την εβδομάδα, έχε πάντα δύο ζευγάρια του ίδιου τύπου παπουτσιού. Θα έχεις καλύτερο χρόνο για αποκατάσταση μεταξύ των διαδρομών και δεν θα φθαρούν τόσο γρήγορα. 

Απόφυγε να στεγνώνεις τα ορειβατικά σου παπούτσια κοντά σε εστίες θερμότητας, όπως δίπλα σε τζάκι, σόμπα ή πάνω σε καλοριφέρ, γιατί καταστρέφονται τα υλικά τους. Η θερμότητα μπορεί να συρρικνώσει το ύφασμα και να αποδυναμώσει τη δομή της μεσοσόλας, επιταχύνοντας τη διαδικασία φθοράς του παπουτσιού.

Εάν τα παπούτσια σου βραχούν, γέμισέ τα με χαρτί ή πανί. Το χαρτί της εφημερίδας απορροφά την υγρασία και βοηθά τα παπούτσια να στεγνώσουν γρηγορότερα ενώ διατηρεί την ακεραιότητα των υλικών του παπουτσιού.

Επίσης μην αφήνεις τα ορειβατικά σου παπούτσια σου χωρίς χρήση για περισσότερο από ένα με δύο χρόνια, γιατί είναι πιθανό στην επόμενη πεζοπορία να δεις τη σόλα σου να ξεκολλάει στη μέση του πουθενά! 

 Τέλος, έχε μαζί σου ένα δεύτερο ζευγάρι και κρέμασε τα στο σακίδιο σου, ώστε να μην πιάνουν χώρο, με αυτά τα φανταστικά κλιπ Zpus!

Φίλια Μητρομάρα

Φωτογραφία  Andrew Neel  / Pexels